Bokslutskommuniké 2012

Viktiga händelser under fjärde kvartalet

• Substansvärdet uppgick till 174,7 Mdr kronor (230 kronor per aktie) per den 31 december 2012, en ökning med 11,3 Mdr kronor (15 kronor per aktie) under kvartalet. Om Gambro värderats till det försäljningspris som överenskommits med Baxter hade substansvärdet uppgått till 178,7 Mdr kronor (235 kronor per aktie).
  • Investor och EQT tecknade avtal om att avyttra Gambro till Baxter. Den positiva påverkan på Investors substansvärde beräknas till 4,0 Mdr kronor och total försäljningslikvid till 10,5 Mdr kronor. Transaktionen förväntas slutföras sent under det andra kvartalet 2013, förut-satt konkurrensmyndigheternas godkännande, och har följaktligen inte påverkat 2012 års siffror.
  • Som tidigare aviserats tillsköts 500 Mkr i eget kapital till Aleris. 3 Skandinavien genererade 200 Mkr i kassaflöde till ägarna, varav 80 Mkr till Investor.
  • Nettokassaflödet från EQT och Investor Growth Capital uppgick till totalt 0,3 Mdr kronor.
  • Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna om 7,00 (6,00) kronor per aktie.

Finansiell information

• Substansvärdet uppgick den 31 december 2012 till 174.698 Mkr (230 kronor per aktie), jämfört med 156.070 Mkr (205 kronor per aktie) vid årsskiftet 2011, vilket motsvarar en förändring, inklusive återlagd utdelning, om 15 (-6) procent. Om Gambro värderats till det försäljningspris som överenskommits med Baxter hade substansvärdeökningen uppgått till 17 procent. Stockholmsbörsens totalavkastningsindex (SIXRX) ökade med 16 (-14) procent under 2012.
  • Under den senaste 20-årsperioden har substansvärdeökningen, inklusive återlagd utdelning, uppgått till 14 procent per år. Koncernens resultat för året, inklusive orealiserad värdeförändring, uppgick till 24.175 Mkr (31,85 kronor per aktie), jämfört med -9.288 Mkr (-12,14 kronor per aktie) för 2011.
  • Kärninvesteringar påverkade substansvärdet 2012 med 22.979 (-17.892) Mkr, varav de noterade med 23.312 (-17.889) Mkr.
  • Finansiella investeringar påverkade substansvärdet 2012 med 591 (9.640) Mkr.
  • Skuldsättningsgraden (nettoskuld/totala tillgångar) uppgick till 11,5 (9,8) procent vid årets utgång.
  • Investoraktiens totalavkastning var 38 (-8) procent 2012, varav 18 (5) procent under det fjärde kvartalet. Investoraktiens totalavkastning har i snitt varit 7 procent under den senaste 5-årsperioden, 17 procent under den senaste 10-årsperioden och 14 procent under den senaste 20-årsperioden.

Oscar Stege Unger, Informationschef: 08-614 20 59, 070-624 20 59

Investor är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag som bildades av familjen Wallenberg för nästan hundra år sedan. Vi äger betydande minoritets- eller majoritetsandelar i högkvalitativa bolag. Genom vårt aktiva deltagande i styrelsearbeten arbetar vi för fortsatt förbättring av bolagens utveckling. Med vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Vårt kassaflöde tillåter oss att stödja strategiska initiativ i våra bolag, tillvarata investeringsmöjligheter och förse våra aktieägare med utdelningar. Våra innehav inkluderar Atlas Copco, ABB, Ericsson och Mölnlycke Health Care.