Bokslutskommuniké 2013

Viktiga händelser under fjärde kvartalet

• Substansvärdet uppgick till 215,4 Mdr kronor (283 kronor per aktie) per den 31 december 2013, en ökning med 14,6 Mdr kronor (19 kronor per aktie) under kvartalet.
  • Investor investerade 1,0 Mdr kronor i eget kapital i Aleris, och omfinansierade bolaget med en senior lånestruktur. Till följd av en övergripande översyn av interna processer som krävs för att Aleris ska kunna nå sin fulla potential har prognoserna på medellång sikt reviderats ned, vilket föranlett en nedskrivning av goodwill om 940 Mkr.
  • Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna om 8,00 (7,00) kronor per aktie.

Finansiell information

• Substansvärdet uppgick den 31 december 2013 till 215.417 Mkr (283 kronor per aktie), jämfört med 174.698 Mkr (230 kronor per aktie) vid årsskiftet 2012, vilket motsvarar en förändring, inklusive återlagd utdelning, om 27 (15) procent. Under den senaste 20-årsperioden uppgick substansvärdeökningen, inklusive återlagd utdelning, till 15 procent per år.
  • Koncernens resultat för perioden, inklusive orealiserad värdeförändring, uppgick till 45.106 Mkr (59,35 kronor per aktie), jämfört med 24.175 Mkr (31,85 kronor per aktie) för 2012.
  • Kärninvesteringar påverkade substansvärdet med 38.954 (22.979) Mkr under 2013, varav de noterade med 38.433 (23.312) Mkr.
  • Finansiella investeringar påverkade substansvärdet 2013 positivt med 8.535 (591) Mkr.
  • Skuldsättningsgraden (nettoskuld/totala tillgångar) uppgick till 9,7 (11,5) procent vid årets utgång.

Stefan Stern, Chef Corporate Relations and Communications: 08-614 20 58, 070-636 74 17

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för nästan hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar Atlas Copco, SEB, ABB, Ericsson och Mölnlycke Health Care.