Bokslutskommuniké 2018

Viktiga händelser under fjärde kvartalet

• Det justerade substansvärdet uppgick till 372.004 Mkr (486 kronor per aktie) per den 31 december 2018, en minskning om 48.566 Mkr, eller 12 procent, under kvartalet.
  • Det rapporterade substansvärdet uppgick till 327.508 Mkr (428 kronor per aktie) per den 31 december 2018, en minskning om 44.863 Mkr, eller 12 procent, under kvartalet.
  • Noterade Kärninvesteringar genererade en totalavkastning om -15 procent. Aktier i Electrolux förvärvades för 518 Mkr netto och 1.844 Mkr investerades i Saabs nyemission.
  • Baserat på bedömda marknadsvärden minskade värdet på Patricia Industries, exklusive dess kassa, med 3 procent under kvartalet.
  • Omsättningstillväxten (pro forma) för de större dotterföretagen uppgick till 16 procent, varav 5 procent organiskt i konstant valuta. Mölnlyckes organiska omsättningstillväxt uppgick till 6 procent i konstant valuta. Justerat för Aleris, som är under omstrukturering, ökade EBITA med 18 procent. Disitribution till Patricia Industries uppgick till 2,8 Mdr kronor.
  • Värdet på Investors investeringar i EQT ökade med 14 procent i konstant valuta, positivt påverkat av EQT AB-relaterade transaktioner.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 13,00 (12,00) kr per aktie, uppdelad på två utbetalningar, 9 kr per aktie i maj 2019 och 4 kr per aktie i november 2019.

Finansiell information, 2018

• Tillväxten i justerat och rapporterat substansvärde, inklusive återlagd utdelning, uppgick till -1 procent respektive 0 procent.
  • Påverkan på förändringen av det rapporterade substansvärdet uppgick till -8.755 (36.185) Mkr, varav: Noterade Kärninvesteringar -6.398 (42.636) Mkr, Patricia Industries 4.510 (766) Mkr och EQT 4.868 (3.144) Mkr. Investors totala erlagda utdelning uppgick till 9.179 Mkr.
  • Skuldsättningsgraden* (nettoskuld/rapporterade totala tillgångar) uppgick till 6,1 (3,5) procent per den 31 december 2018.
  • Koncernens nettoomsättning för perioden uppgick till 42.492 (34.381) Mkr. Koncernens resultat uppgick till -2.299 Mkr (-2,94 kronor per aktie före utspädning), jämfört med 44.298 Mkr (57,96 kronor per aktie före utspädning) 2017.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet: 08-614 20 58, 070-550 35 00

Denna information är sådan information som Investor AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 januari 2019 kl. 08:15 CET.

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar bland annat, ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.