Christian Cederholm ny VD och koncernchef för Investor i maj 2024

Investors styrelse har utsett Christian Cederholm till ny vd och koncernchef från årsstämman, 7 maj 2024. Han kommer att efterträda Johan Forssell som från detta datum övergår i en konsultroll, som industriell rådgivare, med fokus på industriella bolag och styrelsearbete. Johan Forssell kommer också att lämna Investors styrelse i samband med årsstämman.

Christian Cederholm kommer från en roll som chef för Patricia Industries och har varit anställd på Investor sedan 2001. Han är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och bor i Stockholm med sin familj. Christian är styrelseledamot i Hi3G Scandinavia och Mölnlycke.

”Investors styrelse och jag är mycket glada att Christian Cederholm har tackat ja till att leda Investor och att Johan Forssell vill fortsätta att bidra med sin breda kompentens för att skapa långsiktigt värde för Investors aktieägare. Vi anser att Christian har den rätta bakgrunden, drivet och beslutsamheten för att ta Investor vidare. Han har även en god investeringsförmåga och ett djupt intresse av att framtidssäkra Investor och våra bolag”, säger Investors ordförande Jacob Wallenberg.

”Jag är tacksam för styrelsens förtroende och känner mig väldigt entusiastisk över den här möjligheten. Efter många år i verksamheten har jag fått en viss förståelse för vad uppdraget innebär och det är svårt att tänka sig en mer stimulerande och inspirerande roll. Jag ser verkligen fram emot att jobba tillsammans med våra fantastiska medarbetare för att utveckla och framtidssäkra Investor och våra portföljbolag under de kommande åren”, säger Christian Cederholm.

Denna information är sådan som Investor AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 december 2023, kl 08:00 CET.

Jacob Lund, Chief Communications & Sustainability Officer
jacob.lund@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, skapar värde för människor och samhället i stort genom att bygga starka och hållbara företag. Genom betydande ägande och styrelserepresentation driver vi initiativ som vi bedömer skapar värde och stödjer våra företag i att bli eller att fortsätta vara best-in-class. Vår portfölj är organiserad i tre affärsområden: Noterade bolag, Patricia Industries och Investeringar i EQT.