Delårsrapport januari-september 2013

Viktiga händelser under tredje kvartalet

• Substansvärdet uppgick till 200,9 Mdr kronor (264 kronor per aktie) per den 30 september 2013, en ökning med 18,2 Mdr kronor (24 kronor per aktie) under kvartalet.
  • Omfinansieringen av Mölnlycke Health Care slutfördes. Investor ökade det egna kapitalet i bolaget med totalt 544 MEUR, varav 225 MEUR avsåg vår del av bolagets mezzaninlån. Mölnlycke Health Care har nu enbart seniora lån. Nettoskuldsättningsgraden uppgår nu till 2,4x 12-månaders rullande EBITDA.
  • Efter godkännanden från konkurrensmyndigheter slutfördes avyttringen av Investors innehav i Gambro. Den totala nettolikviden till Investor uppgår till 10,2 Mdr kronor, varav 1,6 Mdr kronor via EQT. Av den totala likviden om 10,2 Mdr kronor kommer 1,2 Mdr kronor att kvarstå i deposition under 15 månader från transaktionens slutförande.
  • Ytterligare aktier i ABB förvärvades för 0,7 Mdr kronor.

Finansiell information

• Substansvärdet uppgick den 30 september 2013 till 200.860 Mkr (264 kronor per aktie), jämfört med 174.698 Mkr (230 kronor per aktie) vid årsskiftet 2012, vilket motsvarar en förändring, inklusive återlagd utdelning, om 18 (8) procent under perioden. Stockholmsbörsens totalavkastningsindex (SIXRX) steg med 20 (12) procent under samma period. Under den senaste 20-årsperioden uppgick substansvärdeökningen, inklusive återlagd utdelning, till 14 procent per år.
  • Koncernens resultat för perioden, inklusive orealiserad värdeförändring, uppgick till 30.989 Mkr (40,77 kronor per aktie), jämfört med 13.339 Mkr (17,60 kronor per aktie) för samma period 2012.
  • Kärninvesteringar påverkade substansvärdet med 25.942 (11.993) Mkr under perioden, varav de noterade med 25.114 (13.289) Mkr.
  • Finansiella investeringar påverkade substansvärdet positivt med 6.442 (471) Mkr under perioden.
  • Skuldsättningsgraden (nettoskuld/totala tillgångar) uppgick till 9,8 (11,5) procent per den 30 september 2013. Investoraktiens totalavkastning var 19 (18) procent under perioden, varav 8 (10) procent under det tredje kvartalet.
  • Investoraktiens totalavkastning har i snitt varit 13 procent under den senaste 5-årsperioden, 15 procent under den senaste 10-årsperioden och 14 procent under den senaste 20-årsperioden.

Stefan Stern, Chef Corporate Relations and Communications: 08-614 20 58, 070-636 74 17

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för nästan hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar Atlas Copco, SEB, ABB, Ericsson och Mölnlycke Health Care.