Delårsredogörelse januari-mars 2021

Report this content

Våra företag har hanterat effekterna av covid-19 väl hittills. De fortsätter att fokusera på innovation, geografiska tillväxtmöjligheter, accelererat hållbarhetsarbete och på att behålla de effektivitetsvinster som uppnåtts under pandemin - samtliga viktiga prioriteringar för att ytterligare stärka konkurrenskraften.”
Johan Forssell, vd och koncernchef, Investor

Viktiga händelser under det första kvartalet

• Det justerade substansvärdet uppgick till 636 297 Mkr (831 kronor per aktie) per den 31 mars 2021, en ökning om 89 912 Mkr, motsvarande 16 procent under kvartalet. Totalavkastningen uppgick till 16 procent under kvartalet, jämfört med 14 procent för SIXRX avkastningsindex.
  • Noterade Bolag genererade en totalavkastning om 19 procent.
  • Baserat på bedömda marknadsvärden uppgick totalavkastningen för Patricia Industries, exklusive kassan, till 4 procent (3 procent inklusive kassan).
  • Omsättningstillväxten för de större dotterföretagen uppgick till -5 procent. Den organiska omsättningstillväxten uppgick till 1 procent i konstant valuta. Rapporterad EBITA ökade med 26 procent. Justerad EBITA ökade med 14 procent.
  • Mölnlycke rapporterade organisk omsättningstillväxt om 14 procent i konstant valuta. Wound Care växte 5 procent organiskt i konstant valuta. Surgical växte med 24 procent, drivet av kontrakt för skyddsutrustning. EBITA-marginalen förbättrades med 5 procentenheter.
  • Efter kvartalets utgång avyttrade Patricia Industries, och dotterföretaget Vectura, Grand Group respektive fastigheten Grand Hôtel till FAM AB. Transaktionsvärdet uppgick till 3,9 mdr kronor och nettolikviden beräknas till cirka 1,5 mdr kronor.
  • Värdet på våra investeringar i EQT ökade med 30 procent. Nettokassaflödet till Investor uppgick till -1,1 mdr kronor.
  • Skuldsättningsgraden uppgick till 3,4 procent per den 31 mars 2021 (4,1 procent per den 31 december 2020). Bruttokassan uppgick till 22 761 Mkr och den genomsnittliga löptiden på Investor AB:s skuldportfölj uppgick till 10,5 år per den 31 mars 2021.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet:
viveka.hirdman.ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig:
magnus.dalhammar@investorab.com

Denna information är sådan information som Investor AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2021 kl. 12:00 CET.

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.