Delårsredogörelse januari-september 2020

Report this content

“Jag är imponerad över hur ledningarna i våra företag hanterat detta utmanande år. De har bibehållit fokus på kunderna samtidigt som de snabbt anpassat sina verksamheter. Jag anser också att våra företag har gjort ett mycket bra jobb när det gäller att balansera nödvändiga kostnadsbesparingar med fortsatta prioriterade investeringar för att framtidssäkra verksamheterna och komma ur detta som långsiktiga vinnare.”
Johan Forssell, vd och koncernchef, Investor

Viktiga händelser under det tredje kvartalet

•    Det justerade substansvärdet uppgick till 537 358 Mkr (702 kronor per aktie) per den 30 september 2020, en ökning om 46 408 Mkr, motsvarande 9 procent inklusive återlagd utdelning under kvartalet. Totalavkastningen uppgick till 19 procent under kvartalet, jämfört med 13 procent för SIXRX avkastningsindex.
•    Noterade Bolag genererade en totalavkastning om 7 procent.
•    Baserat på bedömda marknadsvärden uppgick totalavkastningen för Patricia Industries, exklusive kassan, till 18 procent (16 procent inklusive kassan), drivet av multipelexpansion och högre vinster (justerade för jämförelsestörande poster i Sarnova).
•    Omsättningstillväxten för de större dotterföretagen uppgick till 2 procent, varav 5 procent organiskt i konstant valuta. Rapporterad EBITA minskade med 1 procent. Justerad EBITA ökade med 7 procent.
•    Mölnlycke rapporterade organisk omsättningstillväxt om 29 procent i konstant valuta, huvudsaklingen drivet av covid-19-relaterad försäljning av skyddsutrustning. Denna positiva effekt förväntas bestå under det fjärde kvartalet och in i 2021, men i mindre omfattning. Den underliggande organiska tillväxten var god inom båda affärsområdena och EBITA-marginalen var i linje med föregående år.
•    Patricia Industries tillkännagav förvärvet av Advanced Instruments, global ledare inom instrument och förbrukningsartiklar för osmolalitetstestning, för 780 MUSD på skuldfri basis.
•    Värdet på våra investeringar i EQT ökade med 3 procent. Nettokassaflödet till Investor uppgick till 0,3 mdr kronor.
•    Skuldsättningsgraden (nettoskuld/rapporterade totala tillgångar) uppgick till 4,7 procent per den 30 september 2020 (2,8 procent per den 31 december 2019). Bruttokassan uppgick till 14 395 Mkr och den genomsnittliga löptiden på Investor AB:s skuldportfölj uppgick till 10,3 år per den 30 september 2020.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet:
viveka.hirdman.ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig:
magnus.dalhammar@investorab.com

Denna information är sådan information som Investor AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 oktober 2020 kl. 08:15 CET.

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.