Delårsredogörelse januari-september 2023

Som engagerad ägare fokuserar vi på att framtidssäkra våra företag. Att utveckla och dra nytta av ny teknologi, samt att tillvarata möjligheter kopplade till klimatförändringarna, är avgörande för långsiktig lönsam tillväxt. Samtidigt som företagen aldrig får kompromissa om viktiga strategiska investeringar måste de också hantera rådande marknadsförutsättningar. Jag anser att våra företag gör ett bra jobb när det gäller att balansera kortsiktigt fokus på effektivitet med långsiktiga satsningar.”

Johan Forssell, vd och koncernchef, Investor

Viktiga händelser under det tredje kvartalet

• Det justerade substansvärdet uppgick till 760 319 Mkr (248 kronor per aktie) per den 30 september 2023, en minskning om -12 741 Mkr, motsvarande -2 procent under kvartalet. Totalavkastningen uppgick till -3 procent, jämfört med -6 procent för SIXRX avkastningsindex.
  • Noterade Bolag genererade en totalavkastning om -3 procent. Resterande aktier i Accelleron avyttrades för 2,6 mdr kronor. Den totala avyttringslikviden uppgick därmed till 3,6 mdr kronor.
  • Baserat på bedömda marknadsvärden uppgick totalavkastningen för Patricia Industries, exklusive kassan, till 0 procent (0 procent inklusive kassan). Vinsttillväxt och kassaflöde påverkade positivt, men motverkades av multipelkontraktion och negativa valutaeffekter.
  • Inom Patricia Industries uppgick den rapporterade omsättningstillväxten för de större dotterföretagen till 10 procent, varav 5 procent organiskt i konstant valuta. Rapporterad och justerad EBITA ökade med 19 respektive 18 procent.
  • Mölnlycke rapporterade organisk omsättningstillväxt om 4 procent i konstant valuta, främst drivet av Wound Care som växte 8 procent. EBITA-marginalen förbättrades något.
  • Värdeförändringen på Investeringar i EQT uppgick till 1 procent. Nettokassaflödet till Investor uppgick till -1 127 Mkr.
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 2,0 procent per den 30 september 2023 (1,5 procent per den 31 december 2022). Bruttokassan uppgick till 24 067 Mkr och den genomsnittliga löptiden på Investor AB:s skuldportfölj uppgick till 11,1 år per den 30 september 2023.

Denna information är sådan information som Investor AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 oktober 2023 klockan 08:15 (CET).

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet
viveka.hirdman-ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.