Delårsredogörelse januari-september 2024

Report this content

“All oförutsägbarhet till trots är en sak fortsatt glasklar: konkurrensen är stenhård, vilket tvingar oss och våra företag att ständigt fokusera på effektivitet och anpassningsförmåga.”

Christian Cederholm,
Vd och koncernchef, Investor

Viktiga händelser under det tredje kvartalet

• Det justerade substansvärdet uppgick till 986,3 mdr kr (322 kronor per aktie) per den 30 september 2024, en ökning om 16,9 mdr kr, motsvarande 2 procent, under kvartalet. Totalavkastningen uppgick till 8 procent jämfört med 4 procent för SIXRX avkastningsindex.
  • Noterade Bolag genererade en totalavkastning om 1 procent.
  • Baserat på bedömda marknadsvärden uppgick totalavkastningen för Patricia Industries, exklusive kassan, till 3 procent (3 procent inklusive kassan), främst drivet av vinsttillväxt, motverkad av negativa valutaeffekter.
  • Inom Patricia Industries uppgick den rapporterade omsättningstillväxten för de större dotterföretagen till 5 procent, varav 7 procent organiskt i konstant valuta. Rapporterad EBITA ökade med 6 procent och justerad EBITA med 8 procent.
  • Mölnlycke rapporterade organisk omsättningstillväxt om 9 procent i konstant valuta. Det största affärsområdet Wound Care växte också med 9 procent. EBITA-marginalen var i stort sett oförändrad.
  • Piab Group genomförde strategiska tilläggsförvärv för totalt 1,9 mdr kr på skuldfri basis. Patricia Industries investerade 1,2 mdr kr i Piab Group för att bidra till finansieringen av förvärven.
  • Värdeförändringen på Investeringar i EQT uppgick till 7 procent. Nettokassaflödet till Investor uppgick till 352 Mkr.
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 1,4 procent per den 30 september 2024 (1,7 procent per den 31 december 2023). Bruttokassan uppgick till 25 433 Mkr och den genomsnittliga löptiden på Investor AB:s skuldportfölj uppgick till 10,1 år.

Denna information är sådan information som Investor AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 oktober 2024 klockan 08:15 (CET).

Jacob Lund, Chief Communications & Sustainability Officer
jacob.lund@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig
magnus.dalhammar@investorab.com

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, skapar värde för människor och samhället i stort genom att bygga starka och hållbara företag. Genom betydande ägande och styrelserepresentation driver vi initiativ som vi bedömer skapar värde och stödjer våra företag i att bli eller att fortsätta vara best-in-class. Vår portfölj är organiserad i tre affärsområden: Noterade Bolag, Patricia Industries och Investeringar i EQT.