EQT etablerar ny struktur med Investor som långsiktig partner

Report this content

EQT har etablerat en ny bolagsstruktur som kommer att sammanföra verksamheten, fondadministration och investeringar i general partners under EQT Holdings AB. Den nya strukturen kommer att stödja tillväxt, öka transparensen och säkerställa en stabil, långsiktig finansiell plattform.

Investor kommer att byta sitt 31-procentiga ägande i EQT Partners AB mot en ägarandel om 19 procent i det nya EQT Holdings AB. Detta ägande kommer att ge Investor rätten till framtida utdelningar från EQT Holdings AB. Investor kvarstår som sponsor och kommer att fortsätta att erhålla del av vinstdelning från nya fonder i vilka Investor investerar. Den nya strukturen förändrar inte det totala värdet på Investors ekonomiska intressen i EQT. Som tidigare kommer Investor inte att ha något inflytande över de investeringsbeslut som de individuella EQT-fonderna fattar.

EQT Holdings AB:s ägare kommer att gemensamt utse en styrelse för EQT Holdings. Denna process pågår och styrelsen kommer att bestå av seniora, erfarna internationella industrialister.

Investors investeringar i befintliga EQT-fonder påverkas inte av den nya strukturen. Vid utgången av det första kvartalet 2013 uppgick det rapporterade värdet av Investors investeringar i EQT till 10,9 Mdr kronor och utestående åtaganden till fonderna uppgick till 4,8 Mdr kronor.

Oscar Stege Unger, Informationschef: 08-614 20 59, 070-624 20 59
Magnus Dalhammar, IR-ansvarig: 08-614 21 30, 0735-24 21 30

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för nästan hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag,. Vi äger betydande minoritets- eller majoritetsandelar i högkvalitativa bolag. Genom vårt aktiva deltagande i styrelsearbeten arbetar vi för fortsatt förbättring av bolagens utveckling. Med vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Vårt kassaflöde tillåter oss att stödja strategiska initiativ i våra bolag, tillvarata investeringsmöjligheter och förse våra aktieägare med utdelningar. Våra innehav inkluderar Atlas Copco, SEB, ABB, Ericsson och Mölnlycke Health Care.