• Investor/

Erbjudande till styrelseordföranden i Investors noterade kärninvesteringar om att delta i 5-årigt optionsprogram

Investor AB har för avsikt att erbjuda styrelseordföranden i bolag som ingår i Investors noterade kärninvesteringar möjlighet att förvärva köpoptioner som löper på 5 år. I vissa fall har Investor inlett diskussion med andra stora ägare huruvida de också vill ingå ett optionsavtal med bolagens ordförande.

Erbjudandet är frivilligt, innebär ett lösenpris om 110 procent av aktiekursen och deltagaren kan investera två till fem miljoner kronor. Priset för optionerna är satta enligt marknadsmässiga villkor och en oberoende tredjepartsvärdering kommer att genomföras.

Investors koncernchef och vd Johan Forssell kommenterar: ”Styrelsens ordförande har en särskilt viktig roll för ett framgångsrikt styrelsearbete. Som en långsiktig och engagerad ägare vill vi skapa ytterligare incitament för styrelserna att agera och fatta beslut i enlighet med vad som långsiktigt bäst gynnar bolagen och därmed dess aktieägare. Vi tror på personligt finansiellt åtagande och vill därför att styrelseledamöter ska bygga upp ett eget ägande under en femårsperiod motsvarande minst ett års bruttoarvode. Detta erbjudande ersätter inte denna strävan.”

Avsikten är att rikta erbjudandet under det första kvartalet 2019. Erbjudandet kommer inte att omfatta börsbolag där Jacob Wallenberg eller Marcus Wallenberg är styrelseordförande. Investor kommer att kommunicera vilka ordföranden som tackar ja till erbjudandet samt till vilket pris.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet: 070-550 35 00
viveka.hirdman-ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig: 0735-24 21 30

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar bland annat, ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.