Förslag till styrelse i Investor AB

Valberedningen föreslår följande då det gäller Investor ABs styrelse:

• Tio ordinarie styrelseledamöter och inga suppleanter.

• Omval föreslås av ledamöterna Sune Carlsson, Börje Ekholm, Sirkka Hämäläinen, Håkan Mogren, Grace Reksten Skaugen, O. Griffith Sexton, Lena Treschow Torell, Jacob Wallenberg och Peter Wallenberg Jr.

Anders Scharp har undanbett sig omval.

Nyval föreslås av Gunnar Brock.

Gunnar Brock är Vd och koncernchef i Atlas Copco AB (till och med 31 maj 2009), styrelseordförande i Mölnlycke Health Care AB, styrelseledamot i Stora Enso Oyj och i bransch- och arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen samt ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Gunnar Brock har en bred internationell Vd- och ledarerfarenhet av industri- och verkstadsföretag. Han utnämndes till Vd och koncernchef för Atlas Copco AB 2002. Han var Vd och koncernchef för Alfa Laval-gruppen 1992-1994, för Tetra Pak-gruppen 1994-2000 samt för Thule International 2000-2001. Gunnar Brock är oberoende såväl i förhållande till bolaget och bolagets ledning som i förhållande till bolagets större aktieägare. Valberedningens bedömning är att Gunnar Brock med sin långa erfarenhet av att driva globala branschledande företag kommer att tillföra styrelsen värdefull kompetens och erfarenhet och är väl lämpad som styrelseledamot i Investor.

Jacob Wallenberg föreslås omväljas till styrelseordförande i Investor AB.

Valberedningens samtliga förslag kommer att framgå av kallelsen till årsstämman. Information om ledamöter som föreslås till Investor ABs styrelse, valberedningens motiverade yttrande beträffande förslag till styrelse samt valberedningens fullständiga förslag till beslut kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida i samband med kallelsen till årsstämman.

Valberedningen inför 2009 års årsstämma har utgjorts av:
Johan Stålhand, Wallenbergstiftelserna
Lars Isacsson, SEB-Stiftelsen
Caroline af Ugglas, Skandia Liv
Curtis Jensen, Third Avenue Management LLC
Jacob Wallenberg, styrelseordförande i Investor AB

De fyra ägarrepresentanterna i valberedningen representerar tillsammans cirka 60 procent av röstetalet för samtliga aktier i bolaget.

Årsstämman för Investor AB kommer att hållas tisdagen den 31 mars 2009, klockan 13:00, i City Conference Centre.

INVESTOR AB

Fredrik Lindgren, Informationschef: 08-614 2031, 073-524 2031