Investor AB genomför aktiesplit och fastställer avstämningsdag

Vid dagens årsstämma i Investor AB beslutades om en uppdelning av bolagets aktier (s.k. aktiesplit) varigenom varje aktie, oavsett serie, delas upp på fyra aktier av samma serie. Styrelsen har nu beslutat att avstämningsdag för genomförande av aktiespliten ska vara den 20 maj 2021.

Sista dag för handel i Investor ABs aktier före uppdelning är den 18 maj 2021. Första dag för handel i Investor ABs aktier efter uppdelning är den 19 maj 2021. Till följd av uppdelningen kommer aktierna i Investor AB att handlas under nya ISIN-koder från och med den 19 maj 2021. Den nya ISIN-koden för A-aktien är SE0015811955 och den nya ISIN-koden för B-aktien är SE0015811963.

Uppdelningen av bolagets aktier sker automatiskt via Euroclear Sweden AB och aktieägare behöver inte vidta någon åtgärd. Det nya antalet aktier förväntas registreras på respektive aktieägares VP-konto den 21 maj 2021.

Efter uppdelningen kommer det totala antalet aktier i bolaget uppgå till 3 068 700 120, varav 1 246 763 376 A-aktier och 1 821 936 744 B-aktier.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet:
viveka.hirdman.ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig:

Denna information är sådan som Investor AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 5 maj 2021 kl. 16:00 CEST.

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.