• Investor/

Investor AB har ökat ägandet i EQT AB till 23 procent efter regulatoriskt godkännande

Report this content

Som tidigare kommunicerats av EQT och i Investors bokslutskommuniké 2018 utvärderar EQT olika alternativ för att stärka sin balansräkning. Som en del av denna utvärdering tas ett antal steg för att renodla ägarstrukturen i EQT AB.

Investor stödjer de steg som tas av EQT. Ett led i detta är att Investor efter att först ha erhållit regulatoriskt godkännande, har ökat sitt ägande i EQT AB från 19 till cirka 23 procent. Investor kommer att fortsätta att vara en långsiktig aktieägare i EQT AB.

Mer information om EQT:
Såsom EQT har publicerat på sin webbsida, har man sedan starten tagit in 61 Mdr euro i kapital i 29 fonder. För närvarande uppgår de förvaltade tillgångarna till cirka 40 Mdr euro. Under 2018 genererade EQT AB cirka 400 MEUR i intäkter och de förvaltade tillgångarna uppgick till i genomsnitt 30 Mdr euro. När renodlingen av EQT:s ägarstruktur slutförts kommer EQT AB erhålla 100 procent av förvaltningsavgifterna från fonderna och ha rätt till cirka 1/3 av vinstdelningen i de senast lanserade fonderna och i framtida fonder. EQT AB:s andel av vinstdelningen kommer att vara lägre för äldre fonder. Läs mer om EQT på www.eqtpartners.com/About-EQT/Fast-facts/.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet:
viveka.hirdman.ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig:
magnus.dalhammar@investorab.com

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.