Investor AB kommenterar utnämningen av ny VD i ABB

Report this content

ABB har tillkännagivit att ABB:s styrelse har utsett Björn Rosengren till ny koncernchef och VD från och med den 1 mars 2020.

“Såsom vi har kommunicerat tidigare står vi fullt bakom ABB:s nya strategiska inriktning med en förenklad och decentraliserad organisation med ett tydligt fokus på att möta kundernas behov inom de fyra divisionerna Electrification, Industrial Automation, Motion och Robotics & Discrete Automation. Vi välkomnar utnämningen av Björn Rosengren. Vi anser att han är rätt person att leda ABB under nästa fas av bolagets resa. Han har i sina tidigare ledande roller i flera olika bolag drivit och uppnått resultat vad gäller att skapa en decentraliserad kultur, förbättra performance och leverera värde”, kommenterar Johan Forssell, Investors koncernchef och VD.

Investor är ABB:s största ägare med 11,2 procent av kapitalet och rösterna.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet:
viveka.hirdman.ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig:
magnus.dalhammar@investorab.com

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.