Investor förvärvar aktier i Mölnlycke Health Care

Investor har tecknat avtal med Morgan Stanley Principal Investments (“MSPI”) och ett antal av deras närstående enheter om att förvärva deras 34-procentiga ägarandel (inklusive det tidigare förvärvet av 4 procent som kommunicerades i Investors senaste kvartalsrapport) i Mölnlycke Health Care Group (”Mölnlycke”). Köpeskillingen uppgår till 510 MEUR, motsvarande ett totalt bolagsvärde (enterprise value) på 3,2 Mdr euro. Efter transaktionens slutförande kommer Investors ägarandel att uppgå till 96 procent. Resterande del kommer att ägas av Mölnlyckes ledning och styrelse.

Mölnlycke är en världsledande tillverkare och leverantör av engångsprodukter och servicelösningar för operation och sårbehandlingar, huvudsakligen till den professionella sjukvårdssektorn. Investor investerade ursprungligen i Mölnlycke tillsammans med MSPI tidigt 2007. 2009* uppgick Mölnlyckes omsättning till 865 MEUR och EBITDA till 236 MEUR. För 2010 prognostiserar bolaget en omsättning på ≈970 MEUR, EBITDA ≈270 MEUR och EBITA ≈245 MEUR.

*Avser det normala kalenderåret och inte med en månads förskjutning som vanligtvis rapporteras av Investor.

”När vi gjorde vår initiala investering 2007 etablerades en plan med målsättningen att öka tillväxten genom att fokusera på ökad marknadsnärvaro, produktlanseringar och FoU. Mölnlyckes ledning har framgångsrikt genomfört denna plan. Vi bedömer att Mölnlycke är väl positionerat för att även framgent kunna generera tillväxt och lönsamhet minst i nivå med de senaste två åren. Detta i kombination med Mölnlyckes starka kassaflöde gör det mycket attraktivt för oss att öka vårt ägande”, säger Börje Ekholm, vd och koncernchef för Investor.

”Bolaget har gjort stora framsteg under de senaste tre åren. Vi har kunnat glädjas åt ett givande och framgångsrikt samarbete med Investor och Mölnlyckes ledningsgrupp. Vi önskar dem lycka till med den fortsatta utvecklingen av bolaget”, säger Paul J. Taubman, co-President, Institutional Securities på Morgan Stanley.

”Vi har haft en mycket välfungerande arbetsrelation med båda ägarna under de senaste tre åren och vi har uppskattat hur de stöttat Mölnlycke Health Cares expansion och utveckling. Vår huvudägare, Investor AB, har alltid uppmuntrat oss att aktivt investera i Mölnlycke Health Cares långsiktiga utveckling. Med deras fortsatta och fördjupade engagemang är vi övertygade om att vi kommer att kunna tillvarata de många möjligheter som vi har i pipelinen för att generera hög tillväxt och lönsamhet många år framöver”, kommenterar Pierre Guyot, vd för Mölnlycke.

Mölnlycke kommer att ingå som ett konsoliderat dotterföretag till Investor AB och även fortsättningsvis rapporteras inom affärsområdet Operativa investeringar. Existerande lånefinansiering är utan garantier från Investor AB.

Det rapporterade värdet på Investors innehav i Mölnlycke efter affärens genomförande, inklusive den existerande ägarandelen, kommer enligt IFRS att baseras på dagens aviserade transaktion.Gällande redovisningsregler innebär att det rapporterade värdet kommer att påverkas av ett antal faktorer såsom operativ utveckling och valutaeffekter till dess att det sammanlagda innehavet inkluderats i Investors redovisning.

Förvärvet är villkorat av godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter, vilket förväntas erhållas under det fjärde kvartalet.

Investors syn på Mölnlycke Health Care
Mölnlycke har mycket starka marknadspositioner, ett konkurrenskraftigt produktutbud och lovande framtida produkter. Tillsammans med en utökad säljstyrka och ökade investeringar i FoU skapar detta en plattform för bolaget att fortsätta växa i linje med, eller över sin nuvarande takt och därmed växa snabbare än marknaden. Dessutom skapar bolagets starka kassaflödesgenerering utrymme för ytterligare tillväxtinitiativ, både organiskt och genom förvärv. Med flera viktiga produkter som ännu är i uppbyggnadsfas, finns det utrymme för fortsatt lönsamhetsförbättring.

Nyckeltal Mölnlycke Health Care*

Helår 2 kv 1 kv   Helår 4 kv 3 kv 2 kv 1 kv   Helår
  2010e 2010 2010   2009 2009 2009 2009 2009   2008
 (MEUR)
Nettoomsättning 970 237 215   856 224 220 212 200   791
EBITDA 270 63 57   230 64 63 56 47   214
Nettoskuld n/a 1 682 1 693   1 705 1 705 1 747 1 770 1 727   1 795

*Med undantag för prognosen för helåret 2010, rapporteras samtliga siffror med en månads fördröjning (i linje med Investors rapporteringsstandard för Operativa investeringar).

Presskonferens
En presskonferens med Investors vd och koncernchef Börje Ekholm och Mölnlycke Health Cares vd Pierre Guyot hålls i Stockholm idag den 26 augusti klockan 10.30 på Investors huvudkontor, Arsenalsgatan 8C.

Presskonferensen hålls på engelska och webbsänds via vår hemsida www.investorab.com där även frågor kan ställas. Den som önskar lyssna på presskonferensen ringer: +46 8 505 598 53, +44 203 043 24 36 eller +1 866 458 40 87.

Presentationsmaterialet kommer efter mötet att läggas ut på vår hemsida där du även kan se och höra presentationen i efterhand.

Oscar Stege Unger, Informationschef: 08-614 20 59, 070-624 20 59
Magnus Dalhammar, IR ansvarig: 08-614 21 30, 0735-24 21 30

Våra pressmeddelanden finns att hämta på Internet, www.investorab.com Investor är ett investmentbolag med nordisk bas som bildades för snart hundra år sedan av familjen Wallenberg. Idag bedriver vi investeringsverksamhet i Europa, USA och Asien. Affärsidén är att skapa långsiktigt god avkastning för våra aktieägare genom att äga och utveckla bolag med attraktiv värdepotential. Vi är en engagerad ägare som med erfarenhet, kunskap och ett unikt nätverk utvecklar noterade och onoterade bolag till att bli ledande inom sina respektive branscher.

Taggar: