• Investor/

Investor förvärvar Permobil – den globala ledaren inom avancerade eldrivna rullstolar

Report this content

Investor har ingått avtal att förvärva det Timråbaserade medicinteknikföretaget Permobil från Nordic Capital Fund V till ett skuldfritt värde (enterprise value) om 5,1 Mdr kronor. Permobil är en global ledare inom avancerade eldrivna rullstolar. 2012 uppgick omsättningen och EBITDA till cirka 1,6 Mdr kronor respektive 350 Mkr. De senaste 10 åren har den genomsnittliga årliga omsättningstillväxten uppgått till 8 procent.

Investor räknar med att tillföra cirka 3,5 Mdr kronor i eget kapital. Återstoden kommer att finansieras av externa lån samt eget kapital tillskjutet av ledningen och andra nyckelpersoner. Förutsatt en viss ackumulerad EBITDA-nivå under 2013-2015 kan en tilläggsköpeskilling om maximalt 400 Mkr komma att utbetalas till Nordic Capital under 2016. För att någon utbetalning ska ske måste den årliga genomsnittliga EBITDA under 2013-2015 överstiga dagens nivå med åtminstone 25 procent. Efter slutförande av transaktionen kommer Permobil att bli ett dotterföretag inom Investors Kärninvesteringar.

”Permobil har en stark företagskultur och fokus på att hela tiden förbättra levnadsförhållandena för sina slutkunder. Bolaget har ett starkt produkterbjudande, ledande marknadspositioner, god lönsamhet och stabilt kassaflöde. Denna kombination erbjuder en attraktiv plattform för framtida lönsam tillväxt. Som långsiktig ägare ser vi fram emot att, tillsammans med ledning och anställda, bidra till Permobils fortsatta utveckling. Investor har en lång historia av att bygga och utveckla bolag inom hälsovårdssektorn. Vi bedömer att vi kan bidra till att skapa ett ännu starkare bolag med hjälp av vår kunskap inom tillverkning, hälsovårdsekonomi och expansion till nya geografiska marknader”, säger Börje Ekholm, vd och koncernchef för Investor.

”Under de senaste sju åren har Permobil förvandlats från ett familjeföretag till en internationell marknadsledare. Som det enda bolaget med fullt fokus på det mest avancerade marknadssegmentet har vi intagit en ledarposition. Vårt fokus är på användaren, innovationer och starka kundrelationer. Vi är nu väl positionerade för fortsatt tillväxt. Jag är mycket glad över att få Investor som ny ägare. Deras erfarenhet och internationella räckvidd kommer att hjälpa oss att ytterligare realisera all den potential som finns i vår teknologi, vårt varumärke och vår personal”, kommenterar Permobils vd Jon Sintorn.

Transaktionen villkoras av godkännande hos berörda konkurrensmyndigheter. Slutförande av transaktionen förväntas ske under det andra kvartalet 2013.

Telefonkonferens
En telefonkonferens på engelska med Investors vd och koncernchef Börje Ekholm och Permobils vd Jon Sintorn kommer att hållas i dag, den 27 mars, kl. 17:30. Den som önskar lyssna på telefonkonferensen ringer: +46 8 505 564 74, +44 203 364 5374 eller +1 855 753 2230. Du kan även lyssna till telefonkonferensen efteråt via Investors hemsida, www.investorab.com

Om Permobil
Permobil har alltsedan starten i Timrå år 1967 varit dedikerat till att förbättra livet för personer med funktionsnedsättningar. Permobil har sedan dess blivit global marknadsledare inom avancerade elektriska rullstolar med en omsättning på cirka 1,6 Mdr kronor under 2012. Varje stol är byggd för att möta en enskild användares unika medicinska behov, alltid med fokus på det avancerade marknadssegmentet för dem med störst behov. Permobil har sitt huvudkontor i Timrå, Sverige, har försäljning i 30 länder, egen personal i 15 länder och drygt 700 medarbetare. För mer information se www.permobil.se.

Om Investor

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig: 08-614 21 30, 0735-24 21 30

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för nästan hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag,. Vi äger betydande minoritets- eller majoritetsandelar i högkvalitativa bolag. Genom vårt aktiva deltagande i styrelsearbeten arbetar vi för fortsatt förbättring av bolagens utveckling. Med vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Vårt kassaflöde tillåter oss att stödja strategiska initiativ i våra bolag, tillvarata investeringsmöjligheter och förse våra aktieägare med utdelningar. Våra innehav inkluderar Atlas Copco, SEB, ABB, Ericsson och Mölnlycke Health Care.