Investor garanterar 1 Mdr kronor i Husqvarnas nyemission om cirka 3 Mdr kronor

Report this content

Investor AB har åtagit sig att garantera 1 Mdr kronor, motsvarande ungefär en tredjedel, av Husqvarnas nyemission om cirka 3 Mdr kronor som annonserats idag. Detta åtagande inkluderar Investors pro-rata andel om cirka 460 Mkr. Den överskjutande teckningen om cirka 540 Mkr kommer endast att leda till förvärv av aktier om de utbjudna aktierna i nyemissionen inte tecknas fullt ut. För den del av garantin som Investor ställt ut, utöver sin nuvarande ägarandel, erhålls en marknads¬mässig garantiavgift.

Husqvarnas nyemission är fullt ut garanterad.

I en kommentar säger Investors vd och koncernchef Börje Ekholm: "Husqvarna har starka marknadspositioner och är välpositionerat för framtida lönsam tillväxt. Osäkerheten kring efterfrågan, inte minst för konsumentprodukter, är för närvarande mycket stor. Samtidigt kan marknadsläget innebära att intressanta affärsmöjligheter dyker upp. Sammantaget gör vi därför bedömningen att det är värdeskapande att stärka Husqvarnas finansiella ställning i detta läge. Även efter denna investering har Investor en stark finansiell position som möjliggör attraktiva investeringar.”

INVESTOR AB

Fredrik Lindgren, Informationschef: 08-614 2031, 073-524 2031