Investor garanterar 3,5 Mdr kronor i SEB:s nyemission om 15 Mdr kronor

Report this content

Investor AB har åtagit sig att garantera 3,5 Mdr kronor, motsvarande 23,5 procent, av SEB:s nyemission om totalt 15 Mdr kronor som annonserats idag. Detta åtagande inkluderar Investors pro-rata andel om cirka 3,1 Mdr kronor. Den överskjutande teckningen om cirka 0,4 Mdr kronor kommer endast att leda till förvärv av aktier om de utbjudna aktierna i nyemissionen inte tecknas fullt ut. För den del av garantin som Investor ställt ut, utöver sin nuvarande ägarandel, erhålls en marknadsmässig garantiavgift.

SEB:s nyemission är fullt ut garanterad.

I en kommentar säger Investors vd och koncernchef Börje Ekholm: "Nivån för vad som anses vara en välkapitaliserad bank har höjts internationellt. Vi har sedan hösten 2008 haft en nära dialog med SEB om möjligheter att stärka kapitalbasen. Det föreslagna kapitaltillskottet och den inställda utdelningen ger SEB en primärkapitalrelation, exklusive hybridkapital, (s.k. Core Tier 1) på 10,4 procent. Dessa åtgärder, i kombination med ett disciplinerat användande av kapitalet, ger SEB förutsättningar att framgångsrikt driva sin verksamhet genom turbulensen på de finansiella marknaderna och genom en allvarlig nedgång i ekonomin.

Börje Ekholm fortsätter: ”Vår bedömning är att denna investering erbjuder en attraktiv avkastningspotential, givet riskprofilen, för våra aktieägare. Även efter vårt deltagande i nyemissionen är vi finansiellt starka och kommer att utnyttja turbulensen på marknaden för att söka goda investeringsmöjligheter.”

Deutsche Bank har varit rådgivare till Investor AB i nyemissionsprocessen.

INVESTOR AB

Fredrik Lindgren, Informationschef: 08-614 2031, 073-524 2031