• Investor/

Investor har ingått ett terminskontrakt avseende 8 miljoner aktier i NASDAQ OMX Group

Investor och Nomura har ingått ett terminskontrakt, med Investor som köpande part, avseende 8,0 miljoner aktier i NASDAQ OMX Group. Transaktionen har ett terminspris om 21,8 USD per aktie, motsvarande totalt 175 MUSD. Leveransen av aktierna är villkorad av godkännanden från relevanta konkurrensmyndigheter.

Investor äger för närvarande cirka 9,0 miljoner aktier i NASDAQ OMX Group, motsvarande 4,6 procent av utestående aktier, förvärvade under det senaste året för totalt omkring 180 MUSD. Efter att den fysiska leveransen av aktierna har genomförts, kommer Investor att äga cirka 17 miljoner aktier i NASDAQ OMX Group. Justerat även för det återköp av aktier som NASDAQ OMX Group kommunicerat idag, kommer Investors ägande uppgå till 9,7 procent av utestående aktier.

Efter att den fysiska leveransen av aktierna har genomförts, kommer innehavet i NASDAQ OMX Group att flyttas från Finansiella investeringar till Operativa investeringar och Investor kommer att vara berättigat till en plats i bolagets styrelse.

”Vi glädjer oss över möjligheten att bli en ledande ägare i NASDAQ OMX, ett bolag med mycket starka marknadspositioner och ett unikt varumärke i en industri som vi känner till väl. Vi är övertygade om att investeringen kommer att bli mycket attraktiv för våra aktieägare”, säger Investors vd Börje Ekholm.

Oscar Stege Unger, Informationschef: 08-614 20 59, 070-624 20 59

Våra pressmeddelanden finns att hämta på Internet, www.investorab.com Investor är ett investmentbolag med nordisk bas som bildades för snart hundra år sedan av familjen Wallenberg. Idag bedriver vi investeringsverksamhet i Europa, USA och Asien. Affärsidén är att skapa långsiktigt god avkastning för våra aktieägare genom att äga och utveckla bolag med attraktiv värdepotential. Vi är en engagerad ägare som med erfarenhet, kunskap och ett unikt nätverk utvecklar noterade och onoterade bolag till att bli ledande inom sina respektive branscher.