Investor,Softbank,Carnegie

Report this content

Inbjudan till presskonferens Med anledning av detta pressmeddelande inbjuds till presskonferens idag 27 juni, på Grand Hotel, Bolinderska Palatset, 2tr. Smörgåsar serveras från 11.30 och presskonferensen börjar 12.00. Investor, Softbank och Carnegie går in som delägare i riskkapitalbolaget Startupfactory Investor går, tillsammans med sitt helägda dotterbolag Investor Growth Capital, in som aktiv delägare i riskkapitalbolaget Startupfactory. Tillsammans med Softbank och Carnegie satsar de upp till 500 miljoner kronor i bolaget. Detta skapar en unik tillväxtmiljö för nordiska entreprenörer inom trådlös kommunikation med ett globalt fokus. "Delägarskapet i Startupfactory är oerhört intressant för oss eftersom de har etablerat sig som ett ledande riskkapitalbolag i Norden inom trådlös kommunikation. För Investor innebär delägarskapet att vi kommer att kunna förstärka vår placeringar inom den trådlösa kommunikations-utvecklingen i ett tidigt etableringsskede", säger Börje Ekholm, Managing Director, Head of New Investments, Investor. "Detta är "the Dream Team" för investeringar inom trådlös kommunikation. Startupfactory har det bästa teamet, Investor är den ledande investeraren i Norden och Softbank en världsledande Internet-investerare," säger Eric Hippeau, President and Executive Managing Director, Softbank International. "Vi vill hjälpa entreprenörer med internationella lanseringsplaner - som vi gjort med Yahoo! och E*TRADE." Startupfactory är Softbank Europe Ventures, dvs Softbanks fond för investeringar i nystartade Internet-företag i Europa, första investering. "Att få Investor, Softbank och Carnegie som delägare i Startupfactory gör oss till det bästa företaget för entreprenörer som siktar på globalt ledarskap," säger Rolf Skoglund, styrelseordförande i Startupfactory. "Dessa framstående internationella investerare, kommer att skapa stora möjligheter för våra entreprenörer." Carnegie är en ledande investmentbank med speciellt fokus på den nordiska marknaden. "Startupfactorys teknologiska spjutspetsexpertis på området tillsammans med vår djupa finansiella kompetens kommer att skapa ett kraftfullt investeringsteam," säger Mats-Olof Ljungkvist, Chief Financial Officer, Carnegie Holding AB. Startupfactory Startupfactory (www.startupfactory.com) är ett av de första värdeadderande riskkapitalbolagen som är fokuserade på trådlös kommunikation och mobil livsstil. Affärsidén är att hjälpa entreprenörer att omvandla högkalibriga idéer inom mobilt Internet till framgångsrika företag, genom stöd i form av affärsutveckling, rekrytering och finansiering. Företagets målsättning är att vara det självklara valet för entreprenörer som siktar på globalt ledarskap inom trådlös kommunikation och mobil livsstil. Startupfactory har för närvarande kontor i Sverige, Finland och USA. Startupfactory grundades i augusti 1999 av bl a Rolf Skoglund fd VD Microsoft Europa, Sven-Christer Nilsson fd koncernchef Ericsson, Staffan Helgesson fd McKinsey, samt Hjalmar Winbladh, grundare av SendIT och chef för Microsofts affärsområde Mobile Internet. För mer information, kontakta: Staffan Helgesson, +46-8-545 532 00, staffan.helgesson@startupfactory.com Investor AB Investor är en långsiktig aktiv aktieägare i ett flertal multinationella företag så som Ericsson, AstraZeneca och ABB. Vidare har Investor omfattande verksamhet inom riskkapitalsektorn med över 3 miljarder USD satsade och har kontor i Stockholm, New York, Palo Alto, Hong Kong och Amsterdam. Investors totala substansvärde är nära 20 miljarder USD. Investor för vidare den långsiktiga traditionen som investerare i tillväxtföretag för att, tillsammans med företagsledningar, skapa nya affärsverksamheter. Investor kombinerar traditionen från väletablerade företag med möjligheter som finns inom nya framtidsinriktade verksamheter och bygger därmed en bro mellan den gamla och den nya ekonomin. Investor Growth Captial är ett, av Investor, helägt dotterbolag som koncentrerar sin verksamhet på rikskapitalinvesteringar inom IT och läkemedelsindustri i Nordamerika och Europa. För mer information, kontakta: Klas Hillström, Investor Growth Capital, +46 8 463 38 41, klas.hillstrom@investorab.com Nils Ingvar Lundin, Managing Director Corporate Relations, Investor AB, +46 70 514 20 49, ludde@investorab.com Softbank SOFTBANK Corporation är en av världens ledande Internet-investerare. Genom sin position som delägare i mer än 300 Internet-företag och sitt globala fokus, har Softbank skapat stora synergieffekter mellan bolagen. I USA är SOFTBANK den största delägaren i Internet-företag som Yahoo!, E*TRADE och ZDNet. SOFTBANK har etablerat samarbete med Vivendi i Europa och med News Corp. i Storbritannien, Indien, Australien och Nya Zeeland. SOFTBANK Europe Ventures är en fond innehållande 550 MUSD vars målgrupp är lokala Internet-entreprenörer i hela centrala Europa. För mer information, kontakta: Neil Katkov, +1 617-558-6708, neil_katkov@softbank.com Carnegie Carnegie är en ledande nordisk investmentbank med en stark position inom värdepappershandel, corporate finance samt kapitalförvaltning. Carnegie har närmare 800 medarbetare i sju länder. Koncernen har en stark position inom analys av nordiska bolag och handel med nordiska aktier, såväl på de lokala marknaderna som i London och New York. Företaget är också en ledande oberoende aktör inom corporate finance i Norden. Rådgivningen sker som regel på uppdrag av kundernas företagsledning, styrelse eller ägare och avser främst företagsförvärv, avyttringar, börsnoteringar och kapitalanskaffning, men även värderings- och riskhanteringsuppdrag. Kapitalförvaltningen inom Carnegie förvaltar cirka 80 miljarder kronor åt institutionella och privata kunder. Förvaltningen sker i fonder och individuella portföljer. Carnegie har en mycket stark ställning inom teknologisektorn och lägger stor vikt vid att befästa den positionen i framtiden. För mer information, kontakta: Mats-Olof Ljungkvist:, +46 8 58 86 90 13, matlju@carnegie.se Staffan Knafve, +46 8 58 86 91 20, stkn@carnegie.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/27/20000627BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/27/20000627BIT00010/bit0002.pdf