Investor stödjer EQT:s förvärv av Baring Private Equity Asia

Tidigare idag tillkännagav EQT AB att man har ingått ett avtal om att förvärva Baring Private Equity Asia, ett ledande investeringsföretag på den privata marknaden i Asien och Australien med ett förvaltat kapital om 17,7 miljarder euro. Förvärvet kommer att avsevärt stärka EQT:s globala position. Transaktionsvärdet uppgår till 6,8 miljarder euro varav 191,2 miljoner nya ordinarie aktier i EQT och 1,5 miljarder euro kontant.

Som största aktieägare i EQT AB, stödjer Investor AB transaktionen och har åtagit sig att rösta för aktieemissionen vid EQT:s årsstämma i juni 2022.

Efter att transaktionen har slutförts (avhängigt årsstämmans beslut och konkurrensrättsliga och regulatoriska tillstånd), kommer Investor fortsatt vara den största aktieägaren i EQT AB med ett ägande om cirka 14,6 procent av kapitalet. Investors ägande idag uppgår till 17,4 procent.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet
viveka.hirdman-ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.