Investors röstandel i Electrolux understiger återigen 30 procent

Som redan kommunicerats förvärvade Investor den 30 oktober 2018 ytterligare B-aktier i AB Electrolux, vilket innebar att innehavet passerade 30 procent av röstetalet för samtliga aktier i Electrolux.

Investor har idag sålt A-aktier och köpt motsvarande antal B-aktier i en transaktion med AMF Pension, varefter Investor innehar 6.420.771 A-aktier och 42.821.429 B-aktier i Electrolux. Investors röstandel i Electrolux understiger därmed återigen 30 procent och uppgår nu till 28,0 procent. Investor kommer därför inte att utnyttja rätten att omvandla A-aktier till B-aktier.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet: 08-614 20 58, 070-550 35 00

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag. Genom styrelserepresentation, vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Våra innehav inkluderar bland annat, ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.