Omfinansieringen av Mölnlycke Health Care slutförd

Den tidigare aviserade omfinansieringen av Mölnlycke Health Care har slutförts. Investor har ökat det egna kapitalet i Mölnlycke Health Care med 544 MEUR, varav 225 MEUR avser vår del av bolagets mezzaninlån och resten är nytt kapital. Mölnlycke Health Care har nu enbart seniora lån. Nettoskulden (pro forma) per den 30 juni 2013 uppgår till 814 MEUR och skuldsättningsgraden till 2,5x 12-månaders rullande EBITDA.

Stefan Stern, Chef Corporate Relations and Communications: 08-614 20 58, 070-636 74 17

Investor, som bildades av familjen Wallenberg för nästan hundra år sedan, är en ledande ägare av Nordenbaserade internationella kvalitetsbolag,. Vi äger betydande minoritets- eller majoritetsandelar i högkvalitativa bolag. Genom vårt aktiva deltagande i styrelsearbeten arbetar vi för fortsatt förbättring av bolagens utveckling. Med vår industriella kunskap, vårt nätverk och finansiella styrka, strävar vi efter att göra våra bolag best-in-class. Vårt kassaflöde tillåter oss att stödja strategiska initiativ i våra bolag, tillvarata investeringsmöjligheter och förse våra aktieägare med utdelningar. Våra innehav inkluderar Atlas Copco, SEB, ABB, Ericsson och Mölnlycke Health Care.