Patricia Industries avser finansiera strategiskt tilläggsförvärv inom Piab

Som kommunicerats tidigare idag har Piab, en ledande tillverkare av grip-, lyft- och transportlösningar för slutanvändare och maskintillverkare, ingått avtal om att förvärva Joulin, en fransk tillverkare av vakuumgripdon och robotar för automatiserad virkeshantering och andra segment.

2021 uppgick Joulins omsättning till cirka 150 Mkr med en lönsamhet i linje med Piabs. Köpeskillingen, som uppgår till 560 Mkr på skuldfri basis, kommer att delvis finansieras med eget kapital från Patricia Industries.

”Att växa våra starka plattformsbolag genom tilläggsförvärv är en viktig prioritering för Patricia Industries. Jag är glad över att våra företag fortsätter att tillvarata attraktiva investeringsmöjligheter och vi räknar med att fortsätta att investera betydande kapital i tilläggsförvärv framöver”, säger Investors vd och koncernchef Johan Forssell.

”Förvärvet av Joulin är väldigt positivt då det ytterligare stärker Piabs position som en ledare inom automatiserade grip- och transportlösningar. Vi ser en stark strategisk passform och vi ser fram emot att tillsammans med bolaget ytterligare utveckla verksamheten”, kommenterar Christian Cederholm, Head of Patricia Industries.

Förvärvet förväntas slutföras under det andra kvartalet 2022.

Om Patricia Industries
Patricia Industries är en långsiktig ägare som investerar i företag och arbetar för att varje företag ska uppnå sin fulla potential. Patricia Industries är en enhet inom investmentbolaget Investor AB, vars huvudägare är Wallenbergstiftelserna.

Om Piab
Piab utvecklar automatisering och skapar hållbara lösningar för en säkrare och effektivare arbetsplats i en automatiserad värld. Piab ger robotar greppmöjligheter, material intelligent flöde och lyftkraft till människor. Piabs vision är en automatiserad värld där inga resurser slösas bort och inga människor skadas. Med försäljning på ca. 1,9 miljarder kronor, mer än 900 anställda och 4 divisioner, är Piab en global organisation som servar kunder i mer än 100 länder genom ett nätverk av dotterbolag och distributörer.

Om Joulin
Joulin, som grundades 1959 i Étampes, Frankrike, utvecklar, tillverkar och levererar vakuumgripdon och maskiner (robotar), huvudsakligen avsedda för segmentet sågat och förädlat trä inom den automatiserade virkesmarknaden samt för typiska förpackningsapplikationer.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet
viveka.hirdman-ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.