Patricia Industries finansierar Labories strategiska förvärv av Urotronic

Laborie, ett av Patricia Industries dotterföretag, har ingått avtal om att förvärva utestående 91 procent av det amerikanska medicinteknikföretaget Urotronic och dess produkt OptilumeTM för behandling av godartad prostataförstoring (BHP).

2020 ingick Laborie i ett strategiskt partnerskap med Urotronic och förvärvade 9 procent av företaget samt två separata köpoptioner, en avseende OptilumeTM för behandling av urinrörsförträngning och en avseende förvärvet av utestående 91 procent av Urotronic inklusive OptilumeTM BHP.

I början av 2022 utnyttjade Laborie sin option att förvärva OptilumeTM för behandling av urinrörsförträngning. Sedan förvärvet har Labories framgångsrika lansering och produktens goda kliniska egenskaper resulterat i stark omsättningstillväxt.

I samband med förvärvet av Urotronic, inklusive OptilumeTM BHP kommer Laborie att betala 232 MUSD, samt en potentiell tilläggsköpeskilling på upp till 314 MUSD baserad på att vissa omsättnings- och ersättningsrelaterade villkor uppfylls. Den totala potentiella köpeskillingen uppgår därmed till 546 MUSD. Patricia Industries kommer att tillskjuta eget kapital för att finansiera merparten av den första betalningen. Transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet 2023 förutsatt godkännanden från relevanta konkurrensmyndigheter.

I samband med förvärvet av Urotronic kommer Laborie även att genomföra en strategisk investering på 5 MUSD i GIE Medical, ett företag i klinisk fas som knoppats av från Urotronic och som utvecklar teknologi för läkemedelsöverdragna ballonger för behandling av förträngningar i mag- och tarmkanalen. Precis som OptilumeTM mot urinrörsförträngning kan teknologin erbjuda en högt differentierad och innovativ behandling av denna typ av medicinska tillstånd.

”Att växa våra starka plattformsföretag inom Patricia Industries genom att addera nya innovativa och högt differentierande produkter med betydande tillväxtpotential är högt prioriterat. Jag är mycket glad över att vi fortsätter att genomföra tilläggsförvärv ur den starka pipeline vi har”, kommenterar Investors vd och koncernchef Johan Forssell.

”Vi är mycket glada över att välkomna Urotronicteamet till Laborie. Laborie fokuserar på att förbättra behandlingen av patienter som lider av urologiska besvär genom att skapa och utveckla innovativa teknologier som bidrar till att återställa värdighet och livskvalitet”, säger Labories vd Michael Frazzette.

Laborie räknar med att genomföra omfattande investeringar i kommersialisering av och kliniska program för OptilumeTM BPH inför att man framgångsrikt lanserar produkten. Dessa investeringar förväntas ha en initialt negativ påverkan på Labories resultat men därefter en avsevärd positiv effekt.

Om Optilume BPH
OptilumeTM BPH är en läkemedelsöverdragen ballong med stark klinisk data som erbjuder ett högt differentierande och minimalt invasivt behandlingsalternativ för BPH-läkare och patienter. Det är den enda kommersiellt tillgängliga medicinska produkt av sitt slag där både själva produkten och läkemedlet bidrar till behandlingen. Produkten innebär ett paradigmskifte från de metoder som urologer använder idag för behandling av detta medicinska tillstånd.

Om Patricia Industries
Patricia Industries är en långsiktig ägare som investerar i företag och arbetar för att varje företag ska uppnå sin fulla potential. Patricia Industries är en enhet inom investmentbolaget Investor AB, vars huvudägare är Wallenbergstiftelserna.

Om Laborie
Laborie är ett globalt medicinteknikföretag fokuserat på urologi, urogynekologi, gastroenterologi, obstetrik, gynekologi och neonatalvård. Företagets huvudkontor ligger i Portsmouth, New Hampshire. Laborie tillverkar och erbjuder högkvalitativa och effektiva produkter för diagnostik och behandling och som hjälper läkare och sjukhus att bevara och återställa patienters värdighet.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet
viveka.hirdman-ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.