• Investor/

Patricia Industries finansierar strategiskt tilläggsförvärv inom Advanced Instruments

Report this content

Advanced Instruments, en ledande global leverantör av analytiska instrument, förbrukningsvaror, mjukvara och tjänster för biofarma-, klinik och mat & dryckesindustrin, har ingått avtal om att förvärva Artel, en ledande leverantör av kalibrerings- och valideringsinstrument, förbrukningsvaror, mjukvara och tjänster som används inom life science.

Förvärvet av Artel tillför en kompletterande, differentierad och innovativ portfölj av analytiska instrument och förbrukningsmaterial för vätskehantering till Advanced Instruments, och utökar företagets FoU-kapacitet avsevärt inom den snabbt växande marknaden för vätskehantering.

För 12-månadersperioden per december 2021 var Artels omsättning och justerade EBITDA cirka 20 MUSD respektive 5 MUSD. Den genomsnittliga årliga tillväxten de senaste tre åren uppgår till 17 procent.

Den totala köpeskillingen uppgår till cirka 85 MUSD på kontant- och skuldfri basis, och ytterligare ersättning på upp till 55 MUSD under förutsättning att vissa omsättningsmål för 2022 uppnås. Köpeskillingen kommer att finansieras med eget kapital från Patricia Industries, likvida medel och externa lån. Förvärvet förväntas slutföras under det andra kvartalet 2022.

”Vi är mycket nöjda med Advanced Instruments utveckling hittills under vårt ägande, inklusive det nyligen genomförda förvärvet av Solentim. Med förvärvet av Artel skapar företaget en mycket stark plattform av innovativa instrument, förbrukningsvaror och tjänster riktade mot snabbväxande sektorer, såsom den biofarmaceutiska industrin. Att växa våra starka plattformsföretag är högt prioriterat för Patricia Industries, och vi avser att fortsätta att allokera betydande kapital till detta”, kommenterar Investors vd och koncernchef Johan Forssell.

”Vi är glada över att kunna tillkännage ytterligare ett strategiskt tilläggsförvärv för Advanced Instruments. De två verksamheterna kompletterar varandra mycket väl och vi ser betydande möjligheter att använda styrkan i deras kombinerade kommersiella och FoU-kapacitet för att driva tillväxt och skapa långsiktigt värde”, säger Christian Cederholm, Head of Patricia Industries.

Om Patricia Industries
Patricia Industries är en långsiktig ägare som investerar i företag och arbetar för att varje företag ska uppnå sin fulla potential. Patricia Industries är en enhet inom investmentbolaget Investor AB, vars huvudägare är Wallenbergstiftelserna.

Om Advanced Instruments
Advanced Instruments är en global leverantör av analytiska produkter och tjänster för de kliniska, biofarmaceutiska och livsmedels- och dryckesmarknaderna. Med ett starkt varumärke och djupa kundrelationer är företaget sett som den globala auktoriteten inom osmolalitetstestning och dess produkter är standard inom varje respektive huvudmarknad. Advanced Instruments är baserat i Norwood, Massachusetts, och majoritetsägt av Patricia Industries, en enhet inom Investor AB.

Om Artel
Artel är en ledande leverantör av analysinstrument, förbrukningsvaror, mjukvara och tjänster som används av life sciencelaboratorier inom biofarmaceutiska, kliniska och diagnostiska industrierna för att kalibrera, validera och automatisera deras vätskehanteringsprocesser. Artels teknologier är globalt erkända för att göra det möjligt för sin kundbas att arbeta mer exakt och effektivt och ge värdefulla behandlingar till patienter snabbare. Artel har sitt huvudkontor i Westbrook, Maine.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet
viveka.hirdman-ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig
magnus.dalhammar@investorab.com

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.