Thomas Kidane och Yuriy Prilutskiy nya co-heads för Patricia Industries

Report this content

Styrelsen i Patricia Industries har utsett Thomas Kidane och Yuriy Prilutskiy till nya co-heads. Detta följer tidigare kommunikation om att Christian Cederholm blir ny VD och koncernchef för Investor och utnämningarna träder i kraft i samband med VD-skiftet.

Thomas Kidane är idag chef för Patricia Industries i Norden och Yuriy Prilutskiy chef för Patricia Industries i Nordamerika. Båda har varit på Patricia Industries sedan starten 2015. I sina nya roller kommer de rapportera direkt till styrelsen i Patricia Industries.

”Thomas och Yuriy har bred erfarenhet av att utveckla verksamheter och team och båda lever våra värderingar på ett sätt som inspirerar andra. Vi anser att modellen med delat ledarskap är den bästa framåt för Patricia Industries, eftersom den möjliggör en stark närvaro på båda våra nyckelmarknader och samtidigt skapar uthållighet”, säger Marcus Wallenberg, ordförande i Patricia Industries och vice-ordförande i Investor AB.

Thomas Kidane har varit anställd på Investor sedan 2008. Han har ansvarat för investeringar i flera noterade och icke-noterade portföljbolag och han har lett en rad tilläggsförvärv. Thomas sitter i dag i styrelsen för Permobil och Piab. Han har tidigare jobbat som Head of Corporate Development och M&A på Permobil och har en M.Sc. i redovisning och ekonomistyrning från Handelshögskolan i Stockholm.

Yuriy Prilutskiy har varit anställd på Investor sedan 2010. Han har lett och varit ansvarig för en rad investeringar och tilläggsförvärv i portföljbolagen och sitter i dag i styrelsen för Advanced Instruments, Laborie och Sarnova. Innan han började på Investor arbetade Yuriy på JP Morgan och Bank of America med fokus på den biofarmaceutiska industrin. Han har en B.Sc, cum laude, i finans och ekonomi med en mindre koncentration i matematik från New York University Stern School of Business.

”Jag är riktigt glad över befordrandet av Thomas och Yuriy. De är båda mycket kompetenta och duktiga affärsledare och de har varit hörnpelare vad gäller att forma kulturen på Patricia Industries och Investor. Jag ser fram emot att välkomna båda till Investors ledningsgrupp när jag tar över som VD”, säger Christian Cederholm, chef för Patricia Industries.

”Jag uppskattar verkligen förtroendet från styrelsen och ser fram mot att fortsätta utveckla våra starka företag i Norden för framtiden tillsammans med vårt utmärkta team”, säger Thomas Kidane.

”Jag är verkligen tacksam för styrelsens förtroende och ser fram emot att fortsätta utveckla vårt passionerade team, våra fantastiska företag och vår engagerade närvaro i Nordamerika de kommande åren”, säger Yuriy Prilutskiy.

Jacob Lund, Chief Communications & Sustainability Officer
jacob.lund@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig
magnus.dalhammar@investorab.com

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, skapar värde för människor och samhället i stort genom att bygga starka och hållbara företag. Genom betydande ägande och styrelserepresentation driver vi initiativ som vi bedömer skapar värde och stödjer våra företag i att bli eller att fortsätta vara best-in-class. Vår portfölj är organiserad i tre affärsområden: Noterade bolag, Patricia Industries och Investeringar i EQT.