Valberedningens förslag till val av styrelseledamöter i Investor AB

Valberedningen för Investor AB lägger fram följande förslag till beslut på årsstämman den 8 maj 2019 avseende antal styrelseledamöter och val av styrelseledamöter.

Valberedningen föreslår elva ordinarie styrelseledamöter och inga suppleanter.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Gunnar Brock, Johan Forssell, Magdalena Gerger, Tom Johnstone, Sara Mazur, Grace Reksten Skaugen, Hans Stråberg, Lena Treschow Torell, Jacob Wallenberg och Marcus Wallenberg.

Josef Ackermann har undanbett sig omval.

Valberedningen föreslår nyval av Dominic Barton till styrelseledamot.

Dominic Barton är född 1962 och är kanadensisk/brittisk medborgare. Dominic Barton är Global Managing Partner Emeritus och Senior Partner vid McKinsey och ordförande i Canadian Minister of Finance’s Advisory Council on Economic Growth. Dominic Barton är även Trustee vid Brookings Institution, Rhodes Trustee vid Oxford University, adjungerad professor vid Tsinghua University Beijing samt medgrundare i FCLT Global (Focusing Capital on the Long Term). Dominic Barton var Global Managing Partner vid McKinsey mellan 2009 och 2018. Innan Dominic Barton blev Managing Partner vid McKinsey var han ordförande i McKinsey Asia från 2004 till 2009 samt chef för McKinseys kontor i Korea från 2000 till 2004. Under de senaste sex åren har Dominic Barton även varit ordförande i Seoul International Business Advisory Council. Dominic Barton har en Bachelor of Arts Honors in Economics från University of British Colombia och en Master of Philosophy in Economics från Oxford University, där han studerat som Rhodes Scholar.

Valberedningen föreslår omval av Jacob Wallenberg till styrelseordförande.

Valberedningen består av Michael Treschow (Wallenbergstiftelserna, valberedningens ordförande), Anders Oscarsson (AMF och AMF Fonder), Lars Isacsson (SEB-Stiftelsen), Ramsay Brufer (Alecta) och Jacob Wallenberg (styrelsens ordförande).

Information om samtliga ledamöter som föreslås till Investor ABs styrelse, valberedningens motiverade yttrande beträffande förslag till styrelse samt valberedningens fullständiga förslag finns tillgängliga på bolagets webbplats, www.investorab.com, samt kommer att sändas kostnadsfritt till de aktieägare som begär det hos bolaget.

Valberedningen i Investor AB (publ)

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet:
viveka.hirdman.ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig:

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.