Valberedningens förslag till val av styrelseledamöter i Investor AB

Valberedningen för Investor AB lägger fram följande förslag till beslut på årsstämman den 3 maj 2022 avseende antal styrelseledamöter och val av styrelseledamöter.

Valberedningen föreslår elva ordinarie styrelseledamöter och inga suppleanter.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Gunnar Brock, Johan Forssell, Magdalena Gerger, Tom Johnstone, Isabelle Kocher, Sven Nyman, Grace Reksten Skaugen, Hans Stråberg, Jacob Wallenberg och Marcus Wallenberg.

Sara Mazur har avböjt omval.

Valberedningen föreslår nyval av Sara Öhrvall till styrelseledamot.

Sara Öhrvall är född 1971 och svensk medborgare. Sara Öhrvall är sedan 2021 Chief Operating Officer på Axel Johnson och medlem av koncernledningen. Innan sin roll på Axel Johnson var Sara Öhrvall på SEB som Chief Digital Officer och Chief Transformation Officer med ansvar att driva omställningen inom digitalisering och hållbarhet. Tidigare har Sara Öhrvall bland annat varit chef för Research & Development på Bonnier med strategiskt ansvar för omställningen till digitala produkter och marknader samt produktutvecklingschef på Volvo Cars. Sara Öhrvalls övriga styrelseuppdrag innefattar bland annat styrelseledamot i SNS och Bonnier Books. Som en del i sitt nuvarande uppdrag för Axel Johnson är Sara Öhrvall även styrelseledamot i Axfood, Kicks, SkinCity, Åhléns och Novax. Sara Öhrvalls tidigare styrelseuppdrag innefattar bland annat styrelseledamot i Investor mellan åren 2015–2018. Sara Öhrvall har en magisterexamen i Internationell Ekonomi vid Umeå Universitet.

Valberedningen föreslår omval av Jacob Wallenberg till styrelseordförande.

Valberedningen består av Michael Treschow (Wallenbergstiftelserna, valberedningens ordförande), Anders Oscarsson (AMF och AMF Fonder), Lars Isacsson (SEB-Stiftelsen), Carina Silberg (Alecta) och Jacob Wallenberg (styrelsens ordförande).

Information om dem som föreslås till Investor ABs styrelse, valberedningens motiverade yttrande samt valberedningens fullständiga förslag finns på bolagets hemsida, www.investorab.com, och sänds kostnadsfritt till de aktieägare som begär det hos bolaget.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 mars 2022 kl. 08:15 CET.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet
viveka.hirdman-ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.