• Investor/

Vd Johan Forssell lämnar Investor i maj 2024 för en ny roll med fokus på industribolag

Efter nära 30 år på Investor, varav de senaste snart nio åren som vd och koncernchef, har Johan Forssell informerat Investors styrelse om att han vill övergå i en friare roll med fokus på styrelsearbete i industriella bolag. Det innebär att Johan Forssell lämnar Investor och dess styrelse i samband med årsstämman den 7 maj 2024.

I sin nya roll kommer Johan Forssell att, genom ett konsultavtal, knytas till Investor som industriell rådgivare med särskilt fokus på industribolag. Han kommer att arbeta med styrelseuppdrag och även samarbeta med Investors business team i enlighet med Investors ägarmodell.

Johan Forssell besitter inte bara en unik kompetens och erfarenhet av långsiktigt värdeskapande ägararbete, han är dessutom en jordnära och uppskattad ledare som på många sätt framgångsrikt utvecklat Investor. Under hans vd-tid har Investor haft en kraftfull värdetillväxt samtidigt som totalavkastningen överträffat börsen varje år. Det har varit inspirerande att arbeta nära Johan och jag är glad att vi även framöver kommer att kunna dra fördel av hans stora industriella kunnande och långa erfarenhet av vår affärskultur. Styrelsen kommer nu att inleda rekryteringsprocessen av Johans efterträdare,” säger Investors ordförande Jacob Wallenberg.

Att lämna en så rolig och stimulerande roll som vd på Investor har inte varit ett lätt beslut, men efter snart nio år som vd ser jag fram emot att med full kraft fortsätta fokusera på styrelsearbete i flera av våra världsledande industribolag. Det är en sann förmån att leda ett företag som Investor med sin fantastiska kultur och härliga energi bland alla professionella medarbetare som i stort och smått alltid verkar för våra bolags och Investors långsiktiga utveckling. Fram till stämman nästa år är mitt fulla fokus på hela Investor,” säger vd och koncernchef Johan Forssell.

Johan Forssell är idag verksam som ledamot av styrelserna i Atlas Copco, Epiroc, Wärtsilä och EQT.

Johan Forssell kommer framöver också att knytas till Wallenberg Investments AB som industriell rådgivare.

Denna information är sådan som Investor AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 oktober 2023, kl 08:15.

Viveka Hirdman-Ryrberg, Kommunikationsdirektör och chef Hållbarhet
viveka.hirdman-ryrberg@investorab.com

Magnus Dalhammar, IR-ansvarig

Investor, som grundades av familjen Wallenberg 1916, är en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag. Vi har ett långsiktigt investeringsperspektiv. Genom styrelserepresentation, industriell erfarenhet, vårt nätverk och finansiella styrka, arbetar vi efter att våra företag ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Våra innehav inkluderar ABB, Atlas Copco, Ericsson, Mölnlycke och SEB.