Ascom Tateco köper Qondoclicenser för 2 miljoner kronor

Report this content

Ascom Tateco köper Qondoclicenser för 2 miljoner kronor. Ascom Tateco har köpt en "Site-licens" av dokumentationssystemet Qondoc 4.1 Enterprise Edition från det göteborgsbaserade företaget Invhena AB. Affären är värd drygt 2 miljoner kronor. Ascom Tateco är en internationell telecomgrupp som har specialicerat sig på trådlös kommunikation. Företaget är idag marknadsledande och finns representerat i mer än 50 länder, inkluderat alla större Europeiska länder och USA. Mer information om Ascom Tateco AB finns på www.ascom.com/ws Qondoc används för att dokumentera IT-infrastruktur i sin helhet. Det som kan dokumenteras är servrar, arbetsstationer, switchar, routers korskopplingspaneler och övrig nätverksutrustning, t ex nätverksbaserade skrivare och webbkameror. Systemet håller också reda på serviceavtal, licensavtal mm. Licensmätning, grupphantering och mycket annat är nytt i V 4.1. Qondoc har en integration mot Insight manager för informationsinsamling av serverparken. Qondoc discovery används för att med SNMP inventera nätverket. Mer information om produkten finns på www.qondoc.com I samband med affären köper Invhena AB alla rättigheter till Ascom Tateco's egenutvecklade helpdesksystem som idag används inom Ascom- koncernen och dess återförsäljare världen över. Invhena AB avser att vidareutveckla systemet och skapa en integration mot Qondoc. Helpdesksystemet kommer att säljas både som en separat produkt och som en modul till Qondoc. Release för det nya helpdesksystemet är ännu inte bestämd, men beräknas till någon gång i början av 2003. "Affären är ett viktigt framsteg för bolaget, dels genom en stor försäljning av licenser, men också genom den möjlighet vi fick att köpa rättigheterna till ett oerhört komplett helpdesksystem. Vi har under en längre tid planerat att utveckla ett helpdesksystem på egen hand. Nu räcker det att vidareutveckla och möjliggöra en integration mot Qondoc. Helpdesk och dokumentation går hand i hand." menar Invhenas VD, Sven Askengren. "Vi behöver Qondoc för att spara tid, pengar och höja säkerheten kring vår IT. Det är dessutom roligt att det helpdesksystem jag en gång i tiden var med och lade grunden för nu ska bli en kommersiell produkt på marknaden." säger Ascom Tatecos VD Lennart Karlsson. För mer information om affären kontakta: Sven Askengren eller Lennart Karlsson VD, Invhena AB VD, Ascom Tateco AB T. 031 - 760 25 00 T. 031 - 55 93 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/08/20021108BIT00710/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/08/20021108BIT00710/wkr0002.pdf