INVISIO Communications delårsrapport januari till september 2011

Report this content

INVISIO Communications (IVSO) har publicerat sin delårsrapport för januari till september 2011. Huvudpunkterna följer nedan, och hela delårsrapporten finns att ladda ner som pdf längst ner i mailet.

Lars Højgård Hansen, vd för INVISIO Communications, kommenterar:

”Under årets tredje kvartal såg vi en fortsatt positiv försäljningsutveckling för INVISIOs professionella produkter, som är vårt fokusområde. Försäljningen slog rekord igen och överträffade det föregående kvartalet som var vårt dittills bästa. Vi har nu haft fyra kvartal i rad med ökande försäljning av våra professionella produkter. Sammanfattningsvis var det tredje kvartalet framgångsrikt för INVISIO på flera sätt även om vi ännu inte har nått målet att vända till vinst. Försäljningen av våra professionella produkter slog rekord ännu en gång och våra kostnader är under kontroll”.

Juli – september

• Omsättningen uppgick till 11,6 Mkr (5,1)
  • Omsättningen för affärsområde Professionella produkter ökade med 258,6 procent jämfört med motsvarande period 2010, och rensat från valutakurseffekter med 256,4 procent
  • Bruttovinsten ökade till 5,5 Mkr (2,8)
  • Bruttomarginalen uppgick till 47,3 procent (55,4)
  • Rörelseresultatet förbättrades till -5,1 Mkr (-7,8)
  • Resultatet efter skatt förbättrades till -6,4 Mkr (-8,8)
  • Resultatet per aktie förbättrades till -0,25 Kr (-0,38)
  • Orderboken för affärsområde Professionella produkter vid kvartalets utgång uppgick till 5,3 Mkr (3,1)

Januari – september

• Omsättningen uppgick till 32,0 Mkr (23,5)
  • Omsättningen för affärsområde Professionella produkter ökade med 61,9 procent jämfört med motsvarande period 2010, och rensat från valutakurseffekter med 74,0 procent
  • Bruttovinsten ökade till 16,2 Mkr (12,1)
  • Bruttomarginalen uppgick till 50,7 procent (51,6)
  • Rörelseresultatet förbättrades till -17,1 Mkr (-31,0)
  • Resultatet efter skatt förbättrades till -19,8 Mkr (-32,7)
  • Resultatet per aktie förbättrades till -0,77 Kr (-1,46)

Väsentliga händelser juli – september

• INVISIO har ingått ett nytt avtal med Motorola, som innebär att Motorola kan fortsätta att tillverka och marknadsföra produkter med INVISIOs patenterade teknik till och med den 31 maj 2012. Avtalet innebär även att Motorola inte längre har exklusivitet på INVISIOs teknik för konsumentmarknaden, vilket innebär att INVISIO har möjlighet att ingå avtal med andra aktörer.
  • INVISIO har genom sin australienska distributionspartner Defcon Technologies mottagit en order från det australienska försvaret. Ordern gäller headsetet INVISIO M3 med tillhörande PTT (Push to Talk). Det totala ordervärdet är cirka 1,8 Mkr och produkterna kommer att levereras innan slutet av 2011.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• INVISIO har lanserat ny serie innovativa kommunikationslösningar med hörselskydd för användning med tvåvägsradio, INVISIO S-serien. Kommunikationslösningen kompletterar INVISIOs produktportfölj för produkter med hörselskydd med en liten och lätt lösning som är enkel att använda.
  • Styrelsen har per den 21 oktober fattat beslut om en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna varvid, efter bolagsstämmans godkännande, högst
    8 617 150 aktier kan ges ut och vilket skulle innebära en ökning av Bolagets aktiekapital med 8 617 150 kronor. Teckningsförbindelser från befintliga aktieägare har erhållits motsvarande cirka 45,3 procent av emissionen. Därtill har ett garantikonsortium som utgörs av befintliga aktieägare och externa investerare ingått emissionsgarantier motsvarande cirka 45,4 procent av emissionen. Sammantaget uppgår således samtliga åtagande till 90,7 procent av emissionsbeloppet (beräknat på emissionens storlek utan hänsyn tagen till utestående teckningsoptioner som om de utnyttjas kan öka emissionens storlek). Återstoden, motsvarande 9,3 procent av emissionsbeloppet, innehas av institutionella aktieägare som till följd av interna regelverk saknar möjlighet att ingå teckningsförbindelser. Den extra bolagsstämman kommer att hållas den 9 november 2011. Genom nyemissionen tillförs Bolaget cirka 43,1 Mkr före emissionskostnader. I februari 2011 upptog INVISIO ett efterställt lån från Alecta Pensionsförsäkringar om 20,0 Mkr. Lånet är tvåårigt och skall återbetalas i februari 2013. Villkoren för lånet är sådana att skulle INVISIO under lånets löptid genomföra en företrädesemission av aktier har Alecta Pensionsförsäkringar rätt att säga upp lånet till förtida betalning. Med hänsyn härtill har styrelsen för INVISIO, efter samråd med några av Bolagets största aktieägare, beslutat om en finansieringslösning som innebär (i) en företrädesemission om cirka 43,1 Mkr, (ii) upphandling av ny lånefinansiering om cirka 10,0 Mkr och (iii) återbetalning av lånet från Alecta Pensionsförsäkringar i händelse av att lånet skulle sägas upp till förtida betalning.

För ytterligare information, kontakta:
Lars Højgård Hansen, vd INVISIO Communications
Mobil: + 45 537 27722
E-post:
lars.hojgard@invisiocommunications.com

Om INVISIO Communications AB
INVISIO Communications AB är ett publikt företag som är noterat på First North Premier Segment (IVSO), en alternativ aktiemarknad på Nasdaq OMX Stockholm. INVISIO Communications har patent på ”Bone Conduction”-tekniken, som stödjer bästa möjliga ljudkvalité i extrema ljudmiljöer, samt Soft Spring för optimal komfort i örat. Båda patenten finns i företagets INVISIO®-headsets för konsument och professionella användare. Produkterna används av militär, specialstyrkor, polis, brandmän och säkerhetsföretag runtom i världen och de produkter som tillverkas av Motorola till följd av licensavtal. Mer information finns på företagets hemsida www.invisiocommunications.com. Mangold Fondkommission AB (tel. + 46-8-503 015 50) är certifierad rådgivare för INVISIO Communications AB på First North Premier Segment.

Taggar: