INVISIO Communications lanserar ny innovativ kommunikationslösning med hörselskydd

Report this content

INVISIO Communications lanserar nu INVISIO S-serien, en ny serie innovativa kommunikationslösningar med hörselskydd för användning med tvåvägsradio. Kommunikationslösningen kompletterar INVISIOs produktportfölj för produkter med hörselskydd.

– Kommunikationslösningar med hörselskydd efterfrågas allt mer och med den nya INVISIO S-serien som har ett marknadsledande hörselskydd kompletteras vår produktportfölj med en liten och lättviktig lösning som är enkel att använda, säger Lars Højgård Hansen, vd för INVISIO Communications.

Nya INVISIO S-serien kommer nästa vecka att visas på militärmässan AUSA Exposition 2011 i Washington DC och är en kommunikationslösning som riktar sig mot polis, polisära specialstyrkor, räddningstjänst och militär. S-serien består av headsetet INVISIO X5, som har den patenterade tekniken INVISIO Bone Conduction och som ger kristallklart ljud även i mycket krävande miljöer, i kombination med någon av fyra nya kontrollenheter. INVISIO har sedan tidigare den mer avancerade kommunikationslösningen med hörselskydd, tvåkanals-headsetet INVISIO X5 eller X6 med kontrollenheten X50, liksom den enklare M-serien utan hörselskydd. S-serien kompletterar INVISIOs produktportfölj och breddar erbjudandet.

De fyra nya olika kommunikationslösningarna är utvecklade för olika radiotyper och användarscenarion, och utgörs av en liten, lättviktig kontrollenhet i form av en PTT-lösning (Push to Talk). Samtliga kommunikationslösningar har ett marknadsledande och certifierat hörselskydd (SNR 32dB och NRR 29dB) med upp till 38dB i genomsnittligt skydd och med bibehållen hörförmåga. Genom elektroniskt styrd genomhörning med en volymbegränsare stoppas snabbt alla skadliga ljud vilket förhindrar hörselskador även i de mest extrema situationerna.

– INVISIO S-Serien är utvecklad för militärer som använder personliga radior som så kallade Personal Role Radios eller Secure Personal Radios, och passar även perfekt för SWAT-styrkor, räddningstjänst och polisiära specialstyrkor som arbetar under svåra förhållanden där kommunikation är kritiskt – samtidigt som deras hörsel skyddas, säger Mark Orton, produktchef på INVISIO Communications.

INVISIO S-Serien är:

• Enkel och lättviktig kommunikationslösning med hörselskydd inklusive skydd mot höga impulsljud och så kallad situational awareness, som ger naturlig hörbarhet samtidigt som hörseln skyddas.
  • Utvecklad för militära användare, SWAT-styrkor, polisiära specialstyrkor och räddningstjänst för användning under svåra förhållanden, till exempel miljöer med mycket högt ljud.
  • Fyra nya olika kommunikationslösningar som utgörs av headsetet INVISIO X5 som används i båda öronen och en av de fyra nya kontrollenheterna i form av en PTT-lösning.
  • Marknadsledande och certifierat hörselskydd (SNR 32dB och NRR 29dB).
  • IP68 – vattentät ned till två meter djup i två timmar.

INVISIO S-serien och produkten S10 finns nu tillgänglig för försäljning, och de övriga tre produkterna S20, S30 och S40 under 2012.

Den nya S-Serien kommer att visas på militärmässan AUSA Exposition 2011 i Washington DC nästa vecka i monter #252 TEA Inc, INVISIOs dsitributionspartner i USA.

För ytterligare information om INVISIOs produkter, besök www.invisiocommunications.com

För ytterligare information, kontakta:
Lars Højgård Hansen, vd för INVISIO Communications
Mobil: + 45 53 72 77 22
lhh@invisiocommunications.com

Om INVISIO Communications AB
INVISIO Communications AB är ett publikt företag som är noterat på First North Premier Segment (IVSO), en alternativ aktiemarknad på Nasdaq OMX Stockholm. INVISIO Communications har patent på "Bone Conduction"-tekniken, som stödjer bästa möjliga ljudkvalité i extrema ljudmiljöer, samt Soft Spring för optimal komfort i örat. Båda patenten finns i företagets INVISIO®-headsets för konsument och professionella användare. Produkterna används av militär, specialstyrkor, polis, brandmän och säkerhetsföretag runtom i världen och de produkter som tillverkas av Motorola till följd av licensavtal. Mer information finns på företagets hemsida www.invisiocommunications.com. Mangold Fondkommission AB (tel. + 46-8-503 015 50) är certifierad rådgivare för INVISIO Communications AB på First North Premier Segment.

Taggar: