Avtal med Ingenico Payment Services öppnar upp Belgiska webbutiker för mobila betalningar med SEQR

Den ledande globala leverantören av digitala tjänsteplattformar och lösningar för e-handel Ingenico Payment Services, tidigare Ogone, har skrivit avtal med Seamless (OMX:SEAM) om den mobila plånboken SEQR. Den mobila betalningslösningen kan nu erbjudas till de tusentals Belgiska webbutiker som idag använder sig av Ogone's plattform för e-handel.

- Efter den påbörjade utrullningen av SEQR på McDonald's i Belgien är vi nu jätteglada att även samarbeta med Ingenico Payment Services för att genom SEQR göra det säkrare och smidigare att handla på nätet, säger Seamless vd Peter Fredell.

Undersökningar visar att majoriteten av konsumenter avbryter webbutikers krångliga betalningsprocess som kräver inmatning av stora mängder data såsom kortnummer, namn, giltighetsdatum och säkerhetskoder. Med SEQR krävs ingen inmatning av data och betalningen godkänns enkelt genom att slå in sin personliga pin-kod via appen.

Ingenico Payment Services har fler än 160 000 butiker som täcker alla större brancher och kundgrupper. Handlare som använder Ingenico Payment Services kan nu erbjuda SEQR som betalningsmetod och dra nytta av en ökad konverteringsgrad som kommer med en förenklad betalningsprocess.

- Vi stävar efter att göra köpupplevelsen på nätet så bra och enkel som möjligt och SEQR:s betalningslösning är definitivt ett viktigt verktyg för detta. Vi är väldigt nöjda med att kunna addera SEQR till vårt breda utbud av betallösningar, säger Head of Business Development för Ingenico Payment Services, Xavier Thiran.

Belgien är den första marknaden där Seamless använder sig av SEPA:s (Single Euro Payments Area) infrastruktur för betalningar. Detta gör det möjligt för alla konsumenter att koppla SEQR till sitt bankkonto för debitbetalningar, oavsett vilken bank dom har konto hos.

För mer information:
Cecilia Lago Albright, Presskontakt Seamless 0707 43 13 45, Cecilia.albright@seamless.se
Peter Fredell, vd Seamless, 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 juli, 2014 klockan 07.50

ABOUT SEQR, by Seamless
SEQR (se•cure) is Sweden's and Europe's most used mobile wallet in stores and online. SEQR enables anybody with a smartphone to pay in stores, at restaurants, parking lots and online, transfer money at no charge, connect loyalty programs, store receipts digitally and receive offers and promotions directly through one mobile app. Through the SEQR app, the user simply scans or taps a QR-code/NFC at check-out and approves the purchase by entering a PIN code. Fast, smooth and safe, SEQR's payment solution enables merchants to lower interchange fees significantly compared to those charged by traditional card companies. SEQR's unique transaction platform has been developed by Seamless, one of the world's largest suppliers of payment systems for mobile phones.

Founded in 2001 and active in 30 countries, Seamless handles more than 3, 1 billion transactions annually through 525 000 active sales outlets. 4 600 merchants have chosen SEQR including Sweden's largest grocery chains, fast food chains and national retailer chains including McDonald's, Hemköp and Ur&Penn. SEQR was launched in Romania in 2013 and is scheduled to launch in Finland and Belgium in the spring of 2014. In 2013, SEQR won the Mobile Money Global Award for Best Mobile Money Deployment in Europe. Seamless is traded on Nasdaq OMX Stockholm, under the SEAM ticker. www.seqr.com