Delårsrapport 1 jan – 31 mars 2018

Alla siffror och nyckeltal hör till kvarvarande verksamhet

Sammanfattning av första kvartalet

•  Invuo-koncernens nettoomsättning uppgick till 28,5 Mkr (31,9)
  •  Rörelseresultatet för perioden uppgick till -9,5 Mkr (-10,5)
  •  Resultat efter skatt uppgick till -8,3 Mkr (-11,5)
  •  Resultat per aktie -0,10 kr (-0,20)
  •  Kassaflöde före förändring av rörelsekapitalet uppgick till -6,3 Mkr (-5)
Översikt
jan-mars jan-mars helår
tkr 2018 2017 2017
Nettoomsättning 28 456 31 942 127 157
Rörelseresultat -9 528 -10 490 -72 231
Rörelsemarginal neg neg neg
Periodens resultat -8 325 -11 541 -118 316
Balansomslutning 135 397 249 176 163 189
Resultat per aktie, före och efter utspädning* -0,10 -0,20 -2,01
Soliditet 75% 44% 67%
Balanserade utvecklingskostnader 3 266 1 761 4 593
Avskrivningar/Nedskivningar -3 312 -634 -14 037

VD-KOMMENTAR

Q1 2018 präglades av intensiva interna och externa insatser. Med 2017 års utmaningar bakom oss har vi kunnat ge ökat fokus mot våra kunder och stabilisera vår finansiella ställning. Vi är väldigt tacksamma att vår nya strategiska investerare, AJ Group, kommer ombord. Bortsett från en stor erfarenhet i närliggande marknader och nya geografiska områden, kommer vi att kunna fokusera på att genomföra affärsplanen för MeaWallet och eProducts.

Väsentliga händelser under kvartalet

• Som en följd av slutförandet av avyttringen av SEQR tillkännages den 10 jan den nya operativa ledningen som kommer att ansvara för genomförandet av Invuos B2B-strategi. Den nya ledningen, under John Longhurst, CEO, består av Martin Schedin och Lars Sandtorv samt Jonas Lundgren, som är VD för eProducts. Tomas Klevbo har valt att lämna styrelsen per den 10 jan.

• MeaWallet har tecknat avtal med en stor bank i norden för leverans av MeaWallets teknik för s.k. ”converged wallet”, d.v.s. mobila kontaktlösa betalningar till det specifika nordiska landet. Kontraktets ordervärde är ca 700 000 euro under en treårsperiod.

• Invuo har träffat ett avtal med AJ Group som tillför finansiell flexibilitet till Invuo. Avtalet innebär att AJ Group ska investera cirka 52 miljoner kronor i aktier samt genom att förvärva SDS-lånen. Invuo förväntas tillföras cirka 52 miljoner kronor genom den beslutade riktade emissionen av aktier samt emissionen av aktier och teckningsoptioner efter beslut på årsstämman 2018 (före emissionskostnader), exklusive eventuell likvid vid utnyttjande av teckningsoptionerna. Utnyttjande av teckningsoptionerna kommer att tillföra ytterligare cirka 16 miljoner kronor (före emissionskostnader). Efter beslut om emissionen av aktierna och teckningsoptionerna vid årsstämman kommer AJ Group att vara den största aktieägaren med strax under 20% av Invuos aktier.

• MeaWallet har tecknat avtal med ett finansiellt institut i norden för leverans av MeaWallets teknik för Mea Token Platform och Mea Masterpass, d.v.s. mobila kontaktlösa betalningar och online-betalningar. Kontraktets ordservärde är ca 650 000 euro under en treårsperiod, och implementeringen planeras till andra och tredje kvartalet 2018.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Denna information är sådan som Invuo Technologies AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 april 2018 klockan 08:50.

För mer information vänligen kontakta
Martin Schedin, CFO/IR
martin.schedin@invuo.com

Om Invuo
Verksamheten bedrivs inom två huvudsakliga affärsområden: lösningar för mobila betalningar som tillhandahålls under varumärket MeaWallet™ och distribution av eProdukter. www.invuo.com

Invuos delårsrapport för januari till mars har godkänts för publicering enligt styrelsebeslut den 24 april 2018. Denna rapport har inte granskats av bolagets revisorer.