Delårsrapport april - juni 2013

Stockholm, 2013-08-20 07:50 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Andra kvartalet 2013 — Sammanfattning

Lägre intäkter från affärsområdena Distribution och Transaktionsväxelverksamheten resulterade i en omsättningsminskning om 26% för kvartalet. Intäkterna från Transaktionsväxelverksamheten är vanligtvis irreguljära och varierar från kvartal till kvartal. Distributionsförsäljningen har påverkats framförallt av en generell nedgång i marknaden för elektronisk distribution i Lettland. I Q3 kommer omsättningen öka kraftigt då Seamless från 1 juli blivit distributör av kontantkort på den svenska marknaden, något som kommer innebära en ökad omsättning om ca 100 Mkr på årsbasis. Seamless ger vanligtvis inte prognoser för sina kvartalsvisa resultat, men givet den betydelse de tecknade avtalen för Distribution i Sverige kommer innebära för omsättningen estimeras försäljningen till cirka 50 Mkr i Q3, vilket innebär en ökning med cirka 100% i omsättning i jämförelse med Q2,

Omsättningen för SEQR steg med 58% i jämförelse med föregående kvartal och tjänsten har på mindre ett år blivit tillgänglig för konsumenter runtom i hela landet. SEQR har även blivit teknikoberoende då konsumenten numer kan välja att betala med antingen QR-kod eller NFC.

Avtal har skrivits med en rad internationella aktörer under kvartalet och under andra halvan av 2013 kommer konsumenter runtom i Europa att få möjlighet att betala sina varor med SEQR.

• Nettoomsättningen minskade med 26% till 26 424 tkr (35 658)
  • Rörelseresultatet uppgick till -20 906 tkr (-2 729)
  • Rörelsemarginalen är fortsatt negativ Neg (Neg)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -17 480 tkr (-2 167)
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning -0,53 SEK (-0,09)

VD:s kommentar

Seamless fortsatte att utvecklas starkt även under det andra kvartalet i år. Vår mobila betaltjänst SEQR har på mindre än ett år blivit Europas mest accepterade lösning för mobila betalningar av handlare. Framgången förklaras till stor del av det stora intresset från svenska handlare. Nu har runt 3 500 butiker i Sverige tecknat avtal om att ta emot betalningar från konsumenter som använder SEQR. Samtidigt har omsättningen i SEQR stigit med 58% jämfört med föregående kvartal, vilket också det är ett styrkebesked. I skrivande stund har vi också påbörjat utrullningen i Rumänien och har där sett en stark start.

Det visar på den stora skalbarheten som SEQR erbjuder och dessutom till mycket låga kostnader. Lite förenklat kan man säga att allt som krävs är en dekal på kassan, sedan kan konsumenten betala med sin mobil. Det tog till exempel endast 13 arbetsdagar att installera SEQR i alla Axfoods (Hemköp, Willys, Tempo och PrisXtra) cirka 450 butiker. Med samma snabbhet har vi under kvartalet inlett utrullningen hos McDonald´s, Burger King, Västtrafik, Ur & Penn och Euronics med flera.

Jag får regelbundet frågan: "Om det nu är så enkelt och smidigt att betala med SEQR, handlaren halverar kortavgifterna och det dessutom i stort sett inte behövs någon investering för handlaren, varför är det då inte fler av de stora kedjorna som inför SEQR?"

Svaret på denna fråga är: "Titta på vår expansionstakt, som kanske är världens snabbaste. Men samtidigt ska man vara medveten om att de stora detaljhandelsföretagen har beslutsprocesser som tar tid. Vi har i princip inte fått nej från någon kedja, utan de vi träffat och inte kunnat offentliggöra, utvärderar SEQR.  Kom ihåg att vi rullade ut SEQR i produktionsmiljö i november 2012, det vill säga för mindre än ett år sedan."

På den svenska marknaden har vi nått en penetration som gör att det är ekonomiskt intressant att börja kommunicera direkt med konsumenten. Vid sidan av att SEQR är ett enkelt, smidigt, snabbt och säkert alternativ ligger fokus på att vår lösning även ska vara lönsam för konsumenten. I SEQR-appen kommer det löpande nya erbjudanden. Tanken är att genomsnittskonsumenten åtminstone ska kunna spara 1 500 kronor per år genom att börja använda SEQR, och det utan några initiala kostnader. Erbjudandenfunktionen ger utöver merväden till användaren även nya möjligheter för handlare och producenter att marknadsföra sig direkt i kundens mobil. För SEQR innebär det även framtida intäktsmöjligheter vilket ger en win-win situation.

Vi har under kvartalet på allvar inlett vår internationella expansion och det är här den riktigt stora potentialen finns. Seamless är i grunden ett internationellt företag och med vår lösning för påfyllnad av kontantkort för mobiltelefoner har vi över tio års erfarenhet av internationell verksamhet, något som gynnar oss i utrullningen internationellt av SEQR.

Intresset för SEQR bland internationella aktörer är större än jag väntat mig. Under kvartalet har vi etablerat oss i Rumänien och tecknat avtal om SEQR med bolag i Malaysia, Kuwait, Norge och Finland. Att det blivit dessa länder beror på att vi blivit kontaktade av stora marknadsaktörer i dessa marknader som sett den stora vinstpotentialen i att använda SEQR. Vår internationella expansion följer lagd geografisk strategi. Samtidigt ger vår skalbara produkt oss möjlighet att addera flera länder i takt med att förfrågningar kommer in.

Vi har under kvartalet börjat bygga upp en internationell organisation för att klara av vår geografiska expansion. I många länder, i motsats till Sverige, är bankerna pådrivande, eftersom SEQR reducerar den mycket dyrbara hanteringen av kontanter. I stora delar av världen är andelen kontanter i ekonomin 75 — 50 procent, vilket kan jämföras med Sverige där andelen pressats ned till under 25 procent. I dessa ekonomier är incitamentet för att gå över till mobila betalningar ännu större än i Sverige, och här är det inte lika aktuellt att gå vägen över kort på grund av de höga transaktions-kostnaderna.

Många bedömare anser att Seamless i SEQR har byggt den bästa teknologin i världen för mobila betalningar. Dessutom är vår beprövade och stabila transaktionsväxel — som på årsbasis hanterar över 3 miljarder transaktioner — den teknologi som är basen för SEQR. Det är enkelt att se skälen till att intresset för vår lösning är mycket stor.

Styrkan manifesteras också av att vi tecknat avtal med internationella jättar som Microsoft och Celcom, som vill inlemma teknologin i sina lösningar.

Under rapportperioden har även distribution av telefontid för kontantkort, så kallad top-up, vuxit snabbt. Omsättningen har på årsbasis i stort fördubblats och vi har tecknat viktiga avtal med bland annat Axfood. Distribution är ett strategiskt viktigt område för Seamless, eftersom vi kan erbjuda en för handlarna attraktiv helhetslösning där man med samma kassaintegration kan acceptera SEQR-betalningar och också sälja diverse elektroniska produkter såsom till exempel telefontid.

Resterande del av 2013 fokuserar vi fortsatt på att ta tillvara på den möjlighet till snabb expansion som vi har. Genom att växa snabbt bygger vi en mycket bra bas för framtida intäkter. Här har Seamless och SEQR en unik möjlighet som vi ska maximera.

Koncernen

Omsättning

Seamless omsättning minskade under det andra kvartalet med 26 procent till 26 424 (35 658) tkr. Omsättningen fördelade sig på affärsområdet Transaktionsväxel med 34 (40) procent, med 58 (60) procent på affärsområdet Distribution, 8 (0) procent på affärsområdet SEQR. Tidigare ingick SEQR i affärsområdet Transaktionsväxel, men särredovisas som ett eget affärsområde från 1 januari 2013.

Resultat

•           Koncernens rörelseresultat uppgick till -20 906 (-2 729) tkr under andra kvartalet.

•           Finansnettot för första kvartalet uppgick till 16 (-65) tkr.

•           Resultatet per aktie uppgick till -0,53 (-0,09) SEK för kvartalet.

Anställda

Antalet anställda i koncernen vid periodens slut var 120 (56). Utöver detta har Seamless ca 35 konsulter huvudsakligen i Indien, Ghana och Pakistan. Personalstyrkan är oförändrad sedan föregående kvartal.

Investeringar

Under kvartalet har investeringar gjorts till ett värde av 11 245 (3 285) tkr. Produktutvecklingskostnader har aktiverats till ett värde av 6 530 (3 209) tkr medan avskrivningar uppgick till -2 135 (-487) tkr.

Kassaflöde och finansiell ställning

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -26 633 (-8 528) tkr för andra kvartalet. Likvida medel uppgick vid kvartalets utgång till 44 092 (10 737) tkr. Givet Seamless typ av verksamhet och de expansionsplaner som föreligger internationellt, har företaget blivit uppvaktat av en rad intressanta potentiella strategiska partners, dvs starka internationella dagligvarukedjor och stora företagsgrupper, samt institutionella investerare, där det föreligger intresse för att investera i bolaget och därigenom bidra till att ytterligare kunna accelerera marknadsnärvaron för SEQR. Dessa båda grupper kan bistå med att komplettera Seamless tekniska försprång genom att antingen ha en stark närvaro på nyckelmarknader eller genom att ha ett stort kontaktnät, kriterier som uppfylls av båda grupperna Seamless för aktiva samtal med, både när det gäller industriella aspekter av SEQR samt finansiella investeringar i Seamless som bolag.

Koncernen har räntebärande skulder i form av leasing av hårdvara uppgående till -2 868 (-478) tkr fördelat på långfristig skuld om -1 582 (-289) tkr samt kortfristig skuld om -1 286 (-189) tkr. Bolaget har inga räntebärande skulder till banker eller andra kreditinstitut.

Utöver detta har bolaget en utestående skuld till säljarna av Lettel samt avbetalning på hårdvara för internt bruk samt hårdvara som vidaresålts till kunder. I övrigt har koncernen inga lån.

Seamless är en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner och hanterar årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Detta kombinerat med över elva års erfarenhet och närvaro i ett trettiotal länder ger Seamless en stark position på mobilbetalningsmarknaden. Det är företagets unika transaktionsplattform som gör SEQR möjligt. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM.

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 augusti 2013 klockan 07.50.