Delårsrapport April - Juni 2014

Stockholm, 2014-07-29 07:50 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Andra kvartalet 2014 — Sammanfattning

Som första aktör i världen har SEQR i Belgien under det andra kvartalet möjliggjort mobila betalningar genom SEPA (Single Euro Payment Area), vilket ger kunder i hela Eurozonen möjlighet att koppla SEQR direkt till sitt bankkonto för betalning. En rad viktiga avtal på två av Seamless nyckelmarknader för SEQR, USA och UK, har tecknats under kvartalet med bland annat InComm, PCMS, Optimal Payments och Contis, alla ledande aktörer inom olika delar kopplade till betalningar, lojalitets-, present- och värdekort.

Utrullning och etablering på nya marknader fortsätter att ske i en snabb takt varför koncernen fortsätter uppvisa ett negativt resultat då etableringskostnaderna måste tas innan intäkter kan börja genereras. Samtidigt ökar transaktionsintäkterna samt transaktionsvolymerna för SEQR markant medan intäkter av engångskaraktär minskar. Detta är positivt och lägger grunden för en stabil återkommande intäktsbas för SEQR.

Nettoomsättningen ökade med 67% till 44 104 tkr (26 424)
Rörelseresultatet uppgick till -39 502 tkr (-20 906)
Rörelsemarginalen är fortsatt negativ Neg (Neg)
Resultat efter skatt uppgick till -39 631 tkr (-17 480)
Resultat per aktie före och efter utspädning -0,95 SEK (-0,53)

VD:s kommentar

Seamless fortsätter att bryta ny mark inom mobila betalningar. Andra kvartalet innebar att vi framgångsrikt rullade ut mattan för expansion av SEQR på ett antal nyckelmarknader, tecknade flera strategiska avtal med handeln i Sverige och såg en rejäl ökning av SEQR-betalningar.

Under Q2 har Seamless passerat flera viktiga internationella milstolpar. Som första aktör i världen har SEQR i Belgien möjliggjort mobila betalningar genom SEPA (Single Euro Payment Area), vilket ger kunder i hela Eurozonen möjlighet att koppla SEQR direkt till sitt bankkonto för betalning. Porten till den nordamerikanska marknaden har öppnats på allvar genom tecknandet av ett globalt avtal med InComm, som distribuerar present- och lojalitetskort till fler än 500 partners. Seamless ger nu InComms kunder en möjlighet att genom SEQR flytta sina existerande kundkort till mobilen, på en marknad som omsätter flera miljarder dollar.

Utrullningen på nya marknader sker som planerat i fortsatt snabb takt. Under Q2 har vi lanserat SEQR i Finland genom ett samarbete med landets största hamburgerkedja Hesburger och förstärkt närvaron i Rumänien genom ett strategiskt samarbete med EuroGSM. Ett nytt globalt avtal med den världsledande kassaleverantören PCMS, med kunder såsom Marks & Spencer och Walgreens, ger oss ytterligare ingångar till den brittiska och nordamerikanska marknaden. Samtidigt har nya möjligheter inom e-handel tillkommit genom samarbetet med Ingenico Payment Services, världsledande global leverantör av digitala tjänsteplattformar. I juni lanserades SEQR också för Windows Phone, vilket är en förutsättning för global etablering.

På den svenska marknaden befäster vi vår roll som marknadsledare genom två tunga ramavtal. Det är handelsorganisationen Svensk Handel med 12 000 medlemsföretag och samarbetsorganisationen Butikerna som med nytecknade ramavtal sällar sig till raden av nationella aktörer som nu tar en aktiv ställning för en förändring av betalningsmarknaden.

Ett viktigt avtal slöts också med restaurangaktören Sodexo, som flyttar in i SEQR med sina 80 000 användare av Rikslunchen Pass. I kombination med ökade reklaminvesteringar och ett allt större intresse för "Ads & Offers" har detta lett till en kraftig ökning av SEQR-transaktioner i Q2.

Vi befinner oss fortfarande i uppbyggnadsfasen av SEQR, ett arbete som innebär att lära konsumenter ett nytt beteende och förändra en hel bransch från grunden. Men redan nu närmar vi oss den kundbas som krävs för att göra det möjligt. Av de fem intäktsströmmar som vi ser för SEQR har vi idag endast aktiverat två — transaktionsavgifter och annonsintäkter från handlare och producenter. I startgroparna står fortfarande en aktivering av anvisningsavgifter vid förmedling av fakturakunder, avgifter för erbjudanden från handlare och producenter, dvs. digitala kuponger och big data. Således finns utrymme för nya intäkter allteftersom produkten etablerats brett och erbjudanden tillkommer.

Slutligen blev resultatet av Datainspektionens säkerhetsgranskning av de största svenska betaltjänstföretagen en fjäder i hatten för oss. Det känns extra glädjande då säkerhet och användarintegritet varit a och o under utvecklingen av SEQR. Vår betal-app rankas bäst i säkerhet och var den enda tjänst som blev godkänd utan anmärkning!

Vi summerar alltså ett mycket framgångsrikt Q2. Vår expansion och satsningar på nordamerikanska och europeiska marknaden är resurskrävande men vi ligger enligt vår finansiella plan för Q2 och är ett stort steg närmare bred implementering på nyckelmarknader. Jag ser med tillit fram emot en intressant fortsättning på året.

Peter Fredell

Koncernen

Omsättning

Seamless omsättning ökade under det andra kvartalet med 67 procent till 44 104 (26 424) tkr. Omsättningen fördelade sig på affärsområdet Transaktionsväxel med 25 (34) procent, på affärsområdet Distribution med 71 (58) procent och på affärsområdet SEQR med 4 (8) procent.

Resultat

•           Koncernens rörelseresultat uppgick till -39 502 (-20 906) tkr under andra kvartalet.

•           Finansnettot för andra kvartalet uppgick till -129 (16) tkr.

•           Resultatet per aktie uppgick till -0,95 (-0,53) SEK för kvartalet.

Anställda

Antalet anställda i koncernen vid periodens slut var 160 (120). Utöver detta har Seamless cirka 35 konsulter huvudsakligen i Indien, Ghana och Pakistan.

Investeringar

Under kvartalet har investeringar gjorts till ett värde av 1 107 (11 245) tkr. Produktutvecklingskostnader har aktiverats till ett värde av 5 514 (6 530) tkr medan avskrivningar uppgick till -4 138 (-2 135) tkr.

Kassaflöde och finansiell ställning

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -27 822 (-26 633) tkr för andra kvartalet. Likvida medel uppgick vid kvartalets utgång till 224 807 (44 092) tkr.

Koncernen har räntebärande skulder i form av leasing av hårdvara uppgående till -3 152       (-2 868) tkr fördelat på långfristig skuld om -1 231 (-1 582) tkr samt kortfristig skuld om          -1 921 (-1 286) tkr. Bolaget har inga räntebärande skulder till banker eller andra kreditinstitut.

I övrigt har koncernen inga lån. Seamless har en fortsatt stark finansiell ställning med en soliditet på 84 (66) procent.

Moderbolaget

Moderbolagets nettoomsättning under kvartalet uppgick till 0 (-2) tkr och periodens resultat uppgick till -6 270 (-5 399) tkr. Finansnettot i moderbolaget blev -52 (1) tkr och likvida medel uppgick vid kvartalets slut till 198 758 (19 417) tkr. Antal anställda i moderbolaget uppgick till 5 (9) personer vid kvartalets slut.

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 juli  2014 klockan 07.50