Delårsrapport januari-mars 2011

• Nettoomsättningen 8 122 TSEK (15 369)
  • Rörelseresultatet -2 865 TSEK (536)
  • Periodens resultat -2 163 TSEK (504)
  • Resultat per aktie före utspädning -0,11 Kr (0,03)
  • Resultat per aktie efter utspädning -0,11 Kr (0,02)

Viktiga händelser

• Peter Fredell utsedd av styrelsen till Koncernchef.
  • Konsolidering inom koncernen - fem personer sägs upp.
  • Omorganisering för satsning på nya affärsområden.

Koncernchef Peter Fredell kommenterar:

- Seamless system är nödvändiga för att hålla mobiltrafiken uppe i Nordafrika och Mellanöstern i deländer som nu genomgår en stor demokrati- och omvälvningsprocess.

- Vår exponering mot de länder där det nu pågår stora omvälvningar påverkar första kvartalet negativt på grund av förskjutningar av intäkter till senare kvartal. Risk för faktiska förluster av avtalade affärer och leveranser bedöms ej föreligga. Därför är utsikterna oförändrade enligt det som angavs i senaste  årsredovisningen på en fortsatt tillväxt under lönsamhet under året.

Seamless system är extremt viktiga för att hålla upp mobilkommunikationer i de länder i Mellanöstern och Nordafrika som genomgår stora omvälvningar. De oroligheter vi nu ser i länder som Yemen, Syrien och Libyen är alla länder där Seamless ERS-360 används av mobiloperatörer med mycket stor  marknadspenetration.

Oroligheterna gör att vi ser en kraftigt ökad mobil-, och betalningstrafik. Detta kan på medellång sikt leda till en positiv resultateffekt på grund av utökade licensavgifter från operatörer. På kort sikt får dessa oroligheter dock en negativ effekt på både resultat och omsättning då de nya projekt som vi är i färd med att slutföra drabbas av förseningar.

I viss mån har också nyförsäljning drabbats i och med att vi inte kunnat resa obehindrat i regionen. Tidvis har det även varit svårt för potentiella kunder att bedriva sin rörelse på ett normalt sätt. Det ska understyrkas att vi och våra kunder bedömer det som att våra existerade leveranser, kontrakt, och nyförsäljningar kommer att fullföljas om än med förseningar. Något som innebär förskjutningar av bokförda intäkter under året. Därför ser vi inte att dessa oroligheter kommer att påverka vare sig tillväxt eller helårsresultat.

Seamless system ERS-360 möjliggör runtom i världen till att människor får tillgång till alla typer av kommunikation via mobiltelefon. Vår systemplattform hanterar nu i 22 länder cirka 160 miljoner betalningar per månad.

Seamless ligger nu mitt i en mycket expansiv utvecklingsfas där nya affärsområden öppnas inom mobile money och distribution av samtalstider. På mandat av bolagsstämman driver dessutom bolagets ledning en aktiv process med att finna företag som ger synergieffekter, antingen i produktportföljen eller i  geografisk täckning. Det kan innebära samarbete, gemensam utveckling av produkter eller förvärv av verksamheter.

Hela rapporten finns i bifogad pdf.

Daniel Nyholm, CFO

E-post daniel.nyholm@seamless.s