Delårsrapport juli - september 2012

Stockholm, 2012-11-20 07:50 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Seamless har skrivit kommersiella avtal med Axfood, Dormy Golf, Modebolagen, Webhallen och Kjell & Company under eller precis efter kvartalets slut vilket möjliggör för deras kunder att betala med Seamless mobila betalningslösning SEQR. Samtidigt fortsätter Seamless traditionella verksamhet, segmentet transaktionsväxel, med försäljning av system för elektroniska värdebevis till operatörer och distributörer världen över, att leverera stabilt växande resultat. Omsättningen för denna verksamhet har ökat med 36% i Q3 och med 16% för helåret jämfört med samma period föregående år. Den expansion och investering i vidareutveckling som gjorts av Seamless egenutvecklade transaktionsväxel och SEQR har resulterat i att personalstyrkan ökat med åtta personer under kvartalet. Dessa investeringar är förklaringen till kvartalets förlust och ligger helt i linje med bolagets förväntningar.

• Nettoomsättningen ökade med 280% till      34 221 tkr (9 005)
  • Rörelseresultatet uppgick till                       -8 300 tkr (-2 089)
  • Rörelsemarginalen är fortsatt negativ                        Neg (Neg)
  • Resultat efter skatt uppgick till                      -6 571 tkr (-1 393)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning -0,26 SEK  (-0,07)

VD kommentar

Vår betalningslösning SEQR fortsatte att skörda stora framgångar under tredje kvartalet. Intresset för betalningar via så kallade smartphones har ökat kraftigt under perioden och vi har tecknat flera viktiga kommersiella avtal där Seamless får en intäkt vid varje köp som görs med SEQR, med bland annat detaljhandelskedjor såsom Webhallen och Kjell & Company. I början av fjärde kvartalet tecknade vi dessutom ett avtal med Axfood av stor betydelse, inte bara för Seamless, utan även för marknaden kring mobila betalningar som helhet. Avtalet innebär att detaljhandelsjätten erbjuder alla kunder i samtliga Hemköps-, Willys- och PrisXtrabutiker i hela Sverige att betala med SEQR. Avtalet är en stor händelse inom mobila betalningar i såväl Sverige som internationellt.

Intresset för mobila betalningar, såväl i Sverige som globalt, har nu tagit fart på allvar. Här kan jag konstatera att SEQR är en produkt som håller världsklass och jag drar mig inte för att säga att vår teknologi för närvarande är bäst i världen.

Intresset för vår lösning bland handlarna är mycket stort eftersom den hjälper detaljhandeln att spara betydande summor. Det gör vi genom att vi har en av få lösningar, även internationellt sett, som gör det möjligt för handlarna att undvika de kortinlösande bankerna och kortnätverkens höga höga avgifter. Vår målsättning är att via vår betalningslösning avsevärt minska kortbetalningsavgifterna för handlarna, vilket innebär att handlarna kan göra betydande besparingar. Dessutom kräver SEQR inte någon investering i hårdvara, utan det räcker med en klisterlapp med en QR-kod bredvid kassan. Till det vill vi hävda att säkerheten i SEQR är väsentligt högre än andra lösningar på marknaden.

Vi känner ett stort stöd bland handlare för att konsumenterna ska börja betala med SEQR, vilket egentligen inte är konstigt eftersom det paradigmskifte som nu påbörjats kan liknas vid övergången som gjorts från pappersbaserade betalningar såsom kontant- och checkbetalning till kortbetalning.

Även de konsumenter som anammar SEQR hjälper till att driva på denna utveckling då det är enkelt och snabbt att betala med sin mobiltelefon. Telefonen har man ju alltid med sig i dag. Dessutom har man alla sina kvitton, för varje köp, samlade i SEQR-appen.

Seamless får regelbundet frågan om det är lätt att kopiera vår lösning? Svaret på den frågan är ett rakt nej. Grunden för SEQR är vår egenutvecklade transaktionsväxel, ERS 360, som vi har utvecklat och förbättrat under mer än tio år, det vill säga under den tid som vi har hjälpt flera av världens ledande mobiloperatörer med deras elektroniska och mobila transaktioner. Årstakten på transaktioner genom ERS 360 är nu över 3,1 miljarder, så även om någon av våra konkurrenter utvecklar en transaktionsväxel är jag övertygad om att detaljhandeln väljer en beprövad lösning, då det till syvende och sist handlar om kundernas pengar. Detta förhållande gör att de flesta konkurrenterna kring mobila betalningslösningar är beroende av kortföretagens transaktionsväxlar, vilket i sin tur resulterar i att handlarna inte sparar några pengar om de väljer alternativ till SEQR.

För oss handlar det nu om att ta en så stor marknadsandel som möjligt under detta tidsfönster när världen börjar gå över till mobila betalningar i stor skala. Jag är övertygad om att, även om vi är en medelstor spelare, så vill vi hävda att det är svårt för våra konkurrenter att mäta sig med vår överlägsna teknologi; ett försprång vi skall försöka utnyttja maximalt.

SEQR uppmärksammas även på marknader utanför Sveriges gränser och vi har redan slutit våra första internationella avtal. Internationella företag hör av sig kontinuerligt och vill ta del av vår lösning. Detta trots att vi ännu inte aktivt påbörjat vår internationella marknadsföring av SEQR.

Vår ursprungliga verksamhet, det vill säga vår transaktionsväxel som används av många stora mobiloperatörer utvecklas stabilt. Den senaste tolvmånadersperioden har transaktionsväxeln gått från att hantera 2,4 miljarder transaktioner på årsbasis till över 3,1 miljarder. Det betyder även att vår marginal kan öka då flera kunder slagit i taket för sin köpta licenskapacitet och därför måste beställa ytterligare kapacitet. Detta resulterar i nya intäkter utan några betydande merkostnader för Seamless.

Sammantaget har vi ett mycket starkt utgångsläge. Nu ser jag fram emot att vara med och leda Seamless, med målet att bli en ledande global spelare inom mobila betalningar.

Peter Fredell VD

Koncernen

Seamless omsättning ökade under det tredje kvartalet med 280 procent till 34 221 (9 005) tkr. För årets nio första månader ökade omsättningen med 217 procent till 99 594 (31 373) tkr. Omsättningen fördelade sig på affärsområdet Transaktionsväxelverksamhet med 36 (100) procent och med 64 (0) procent på affärsområdet Distribution.

Resultat

• Koncernens rörelseresultat uppgick till -8 300 (-2 089) tkr under tredje kvartalet.
  • Finansnettot för tredje kvartalet uppgick till -472 (110) tkr.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,26 (-0,07) SEK för kvartalet.

Anställda

Antalet anställda i koncernen vid periodens slut var 64 (41). Affärsområdet Transaktionsväxel hade 62 (41) anställda och affärsområdet Distribution 2 (0) anställda. Utöver detta har Seamless konsulter i huvudsakligen Indien, Ghana och Pakistan, sammantaget ca 25 personer. Seamless har under det tredje kvartalet haft en intensiv rekryteringsperiod och personalstyrkan har ökat med 14% sedan föregående kvartal. Detta är en utveckling som kommer fortsätta och bolaget räknar med att under fjärde kvartalet fortsätta rekrytera personal i en hög takt, framförallt inom försäljning och utveckling.

Investeringar

Under kvartalet har investeringar gjorts till ett värde av 2 100 (416) tkr. Justering av valutakurser för kundkontrakt samt goodwill för det förvärv som genomfördes i oktober 2011 har gjorts med -950 (0) tkr. Produktutvecklingskostnader har aktiverats till ett värde av  2 990 (375) tkr medan avskrivningar uppgick till -516 (-385) tkr.

Kassaflöde och finansiell ställning

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4 085 (-332) tkr för tredje kvartalet. Likvida medel uppgick vid kvartalets utgång till 14 116 (4 845) tkr.

Koncernen har räntebärande skulder i form av leasing av hårdvara uppgående till -446 (0) tkr fördelat på långsiktig skuld om -257 (0) tkr samt kortsiktig skuld om -189 (0) tkr. Bolaget har inga räntebärande skulder till banker.

Utöver detta har bolaget en utestående skuld till säljarna av Lettel samt avbetalning på hårdvara som vidaresålts till kunder. I övrigt har koncernen inga lån. Därutöver har koncernen en outnyttjad checkräkningskredit om 6 000 tkr. Seamless har en fortsatt stark finansiell ställning med en soliditet på 51 (57) procent. Under perioden har det teckningsoptionsprogram som löpte mellan 2009-2012 lösts in. Detta har medfört att Seamless erhållit ytterligare 9 606 tkr i likvid för teckningsoptionerna vilket till stor del förklarar det positiva kassaflödet under perioden.

Utsikter för 2012

Seamless har valt att inte lämna någon prognos för 2012.

För ytterligare information kontakta:

Peter Fredell, VD Seamless Distribution AB, tel. 08-564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Daniel Nyholm, CFO Seamless Distribution AB, tel. 08-564 878 00, daniel.nyholm@seamless.se

Seamless är en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner och hanterar årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Detta kombinerat med över elva års erfarenhet och närvaro i 26 länder ger Seamless en stark position på mobilbetalningsmarknaden. Det är företagets unika transaktionsplattform som gör SEQR möjligt. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM.

www.seamless.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 November 2012, Kl 07.50