Delårsrapport juli-september 2011

Juli - september 2011

• Nettoomsättningen 9 004 TSEK (11 684)
  • Nettointäkter 9 804 (11 903)
  • Rörelseresultatet -2 118 TSEK (-482)
  • Periodens resultat -1 546 TSEK (-462)
  • Resultat per aktie före utspädning -0,08 SEK (-0,03)
  • Resultat per aktie efter utspädning -0,08 SEK (-0,03)

Händelser under Q3

• Brasiliansk operatör köper Seamless system – leverans under sista kvartalet 2011.
  • VD, Styrelseordförande och en av de största aktieägarna ökar sina innehav i Seamless väsentligt genom köp av sammanlagt    1,34 miljoner aktier.

Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång

• Förvärv av den lettiska distributören Lettel
  • Patentansökan för unik betalningslösning via mobiltelefoni inlämnad
  • MTN lägger ytterligare beställning på Seamless plattform. Denna gång i Sydsudan. Ordern innefattar även Seamless tjänst för drift av systemet, Managed Operations (MOPS)
  • Ny order från operatör i Östafrika, innefattar även Seamless lösning för fysiska handhållna terminaler, s.k. mobile point of sales. Ordervärde ca 3MSEK.

Koncernchef Peter Fredell kommenterar

Kära aktieägare,

• Kvartalet har kommit in enligt förväntningar finansiellt
  • Köpet av Lettel slutfört per 2011-10-27
  • Mycket intressant produktutveckling

Det tredje kvartalet har präglats av en mycket intensiv produktutveckling som vi bedömer kommer att få väsentlig resultatpåverkan framgent. Vi är ett av de bolag som driver på ett paradigmskifte i den globala betalningsmarknaden. Detta kommer att få stora resultateffekter på bolag involverade i denna industri. Storleken på vinster som vi själva kan göra är svåröverblickbara, därför låter vi för tillfället istället aktiemarknaden och analytiker göra sina egna bedömningar.

I vår traditionella affärsverksamhet fortsätter vi att ta marknadsandelar och framförallt ökar den mängd transaktioner som vi hanterar hela tiden. Vi är nu uppe i över 2,4 miljarder transaktioner per år. Som jämförelse skall nämnas VISA som globalt gör 62 miljarder transaktioner per år. Nya länder där man använder våra system ökar hela tiden och under det tredje kvartalet har vi lagt till två stycken. Efter kvartalets stängning har vi erhållit ytterligare två beställningar. Vi är nu verksamma i tjugofyra länder.

De omvälvningar som många länder i mellanöstern och Afrika genomgår har inneburit förskjutningar i intäkter. Under hösten har vi börjat se en ökad investeringsvilja i denna region samt möjlighet att slutföra en del öppna projekt. Vår bedömning nu är dock att intäktsförskjutningarna kommer att fortsätta över årsskiftet. Detta innebär att den tidigare kommunicerade förväntningen om tillväxt med stor sannolikhet kommer att uppnås, dock förväntas vi inte nå målet att göra detta under lönsamhet för helåret.

Förvärvet av den lettiska distributören Lettel slutfördes den 27 oktober och kommer att påverka omsättningen kraftigt uppåt från och med november. Eftersom köpet avslutades efter stängning av det tredje kvartalet påverkar det inte omsättningen för detta kvartal.

Peter Fredell, VD

Hela rapporten finns i bifogad pdf.

Daniel Nyholm, CFO

E-post daniel.nyholm@seamless.se