Invuo planerar att söka mandat för ytterligare finansiering och avser att kalla till extra bolagsstämma

För att skapa en sund ekonomisk flexibilitet, för kortsiktig stabilitet och för att stödja långsiktig tillväxt, anser styrelsen att Invuo Technologies AB (publ) (”Invuo” eller ”Bolaget”) behöver nya medel motsvarande i storleksordningen 40 miljoner kronor. En sådan ny finansiering bör försätta Bolaget i en position liknande den som avsågs genom den icke genomförda transaktionen med AJ Group Holdings Ltd (”AJ Group”), och dessutom vara tillräcklig för att Bolaget ska bli kassaflödespositivt. Styrelsen avser därför att under tredje kvartalet 2018 kalla till en extra bolagsstämma för att söka aktieägarnas mandat att anskaffa nya medel i storleksordningen 40 miljoner kronor. Vid samma extra bolagsstämma förväntas valberedningen föreslå ytterligare styrelseledamöter.

AJ Groups underlåtenhet att fullfölja åtagandet att tillhandahålla medel enligt den förbindelse som undertecknades i mars 2018 (motsvarande en total investering om 52 miljoner kronor, före kostnader) har orsakat stor osäkerhet och oro för Invuosaktieägare, kunder och anställda. Genom försäljningen av vissa finansiella tillgångar i maj 2018, motsvarande 17,5 miljoner kronor, lyckades Bolaget stabilisera dess finansiella situation.

Som tidigare meddelats förväntar sig Bolaget att finansiera sin verksamhet med interna medel fram till årsskiftet 2018. Dessa förväntningar är dock baserade på en accelererande orderingång för MeaWallet och att eProducts produkter levererar en hållbar vinst. Som framgår av Bolagets rapport för andra kvartalet har eProducts för första gången visat vinst och Invuo är optimistiska att eProducts nu går mot en stabil vinst. När det gäller MeaWallet har Invuo sett oväntade marknadsförhållanden som varit utmanande. Trots att Invuo fortfarande tror att MeaWallet kommer att visa en accelererande orderingång bör lämpliga åtgärder vidtas för att hantera en situation där värdet av mottagna ordrar, och åtföljande kassatillskott, inte uppfyller Invuos förväntningar.

För att skapa en sund ekonomisk flexibilitet, för kortsiktig stabilitet och för att stödja långsiktig tillväxt, anser styrelsen att Bolaget behöver nya medel motsvarande i storleksordningen 40 miljoner kronor. En sådan ny finansiering bör försätta Bolaget i en position liknande den som avsågs genom den icke genomförda transaktionen med AJ Group, och dessutom vara tillräcklig för att Bolaget ska bli kassaflödespositivt. Styrelsen avser därför att kalla till en extra bolagsstämma för att söka aktieägarnas mandat att anskaffa nya medel i storleksordningen 40 miljoner kronor.

Styrelseförändringar
På grund av utträden sedan årsstämman 2018 består styrelsen för närvarande av 3 styrelseledamöter. Enligt bolagets bolagsordning ska styrelsen bestå av 4-8 styrelseledamöter. Det är förväntat att valberedningen kommer att föreslå nya styrelseledamöter i den kommande kallelsen till extra bolagsstämma för att uppnå en styrelsesammansättning som uppfyller kraven i bolagsordningen och vad som krävs med hänsyn till att Bolaget befinner sig i en expansionsfas.

Styrelsen förväntar sig att kallelse till en extra bolagsstämma kommer att skickas ut under tredje kvartalet 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schedin, CFO, martin.schedin@invuo.com, +46 8 564 878 00

Denna information är sådan information som Invuo Technologies AB (publ) är skyldig att offentligöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl 08:50 CET den 19 juli 2018.

Om Invuo
Invuo tillhandahåller sedan 2001 egenutvecklade lösningar och system för mobila transaktioner. Verksamheten bedrivs inom två huvudsakliga affärsområden: lösningar för mobila betalningar som tillhandahålls under varumärkena MeaWallet™ och distribution av e-produkter. www.invuo.com