Rapport för andra kvartalet 2017

Sammanfattning april – juni 2017

•  Nettoomsättningen uppgick till 58,5 Mkr (71,1)
  •  Rörelseresultatet för perioden uppgick till -33,6 Mkr (-17,2)
  •  Resultat efter skatt uppgick till -38,1 Mkr (-17,3)
  •  Resultat per aktie -0,65kr (-0,36 kr)
  •  Kassaflöde före förändring av rörelsekapitalet uppgick till –29,7 (-14,1)
Översikt apr-jun apr-jun jan-jun jan-jun helår
Tkr 2017 2016 2017 2016 2016
Nettoomsättning 58 521 71 145 121 003 132 208 274 549
Rörelseresultat -33 657 -17 202 -56 809 -41 337 -83 460
Finansiella poster, skatt -4 483 -107 -6 559 -1 538 -3 467
Periodens resultat -38 140 -17 309 -63 368 -42 875 -86 927
Balansomslutning 263 339 212 144 263 339 212 144 251 284

Resultat per aktie, före och efter utspädning* -0,65 -0,36 -1,08 -0,91 -1,66
Rörelsemarginal neg neg neg neg neg
Soliditet 30% 39% 30% 39% 54%

Balanserade utvecklingskostnader 9 655 6 537 20 661 13 073 35 009
Avskrivningar -7 256 -4 205 -13 632 -8 125 -19 402

Väsentliga händelser under perioden

• Seamless koncernens dotterbolag Seamless Distribution Systems AB (SDS) lanserar en mikrokredittjänst för återförsäljare av samtalstid och mobildata. Detta är den första tjänsten i sitt slag med ett unikt värdeerbjudande för en stabil verksamhet och förbättrad marknadspenetration genom att öka återförsäljarnas förmåga att alltid kunna erbjuda kontantkortspåfyllning. När den härtjänsten introduceras på marknaden får återförsäljarna möjlighet att erbjuda påfyllning av samtalstid och mobildata även när de inte har tillräckligt att sälja.
  • Seamless Distribution AB har placerat 1 000 000 tidigare återköpta aktier. Med transaktionen äger Seamless inga fler aktier i det noterade bolaget.
  • MeaWallet tecknar licensavtal med Tier 1-kortutgivare. MeaWallet ansvarar för installationen och att sätta upp lösningen i kundens lokala datacenter. Genom detta avtal kan kortutgivaren tillhandahålla digitala och mobila plånbokstjänster till sina fyra miljoner kortinnehavare, som stöder fyra kortsystem - lokalt system, Mastercard, Visa och American Express samt den digitala plånboken Masterpass. Detta är dessutom det första projektet där MeaWallet kommer att leverera digitala kort som körs på American Express-nätverket och gör MeaWallet till en av de mest kompletta ‘tokeniseringshubbar’ i branschen.
  • Samarbetet med iGaming Cloud gör det möjligt för Seqr att erbjuda en inovative digital mobilbetalningslösning till sina kunder.
  • Seamless vann den presigefyllda utmärkelsen Global Telecom Business Award genom sitt project ”Be Your Own Boss”.
  • I samband med försäljningen av Seamless Distribution Systems, fick SEQR Group sälja till Seamless Distribution Systems samtliga immateriella rättigheter knutna till transaktionsplattformen ERS 360. Den 8 juni 2017 överlät SEQR Group AB sin fordran på Seamless Distribution Systems AB med 25 000 000 SEK till Seamless Distribution AB.
  • Den 20 juni 2017 upptog Seamless Distribution Systems ett lån från Seamless Distribution AB, samt kvittade alla fordringar och skulder emellan de, vilket resulterade i en nettoskuld till Seamless Distribution AB om 54 282 423 SEK. För mer detaljerad information hänvisas till sida 8.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

• Seamless Distribution AB utser ny VD.
    Styrelsen för Seamless Distribution AB ("Seamless") har den 10 juli avslutat Peter Fredells anställning som VD för Seamless och Tomas Jalling, som har varit anställd av Seamless som chefsjurist sedan december 2012, tillträder med omedelbar verkan som ny VD.
  • Seamless Distribution AB utser ny operativ ledning
    Den nya operativa ledningsgruppen som ska arbeta med och stödja Tomas Jalling som VD består av: James Connelley, Head of SEQR, Lars Sandtorv, Head of MeaWallet, Radoslaw Kozlowski, Head of Delivery, Martin N. Larsson, Head of Treasury/IR, Martin Schedin, CFO/HR, Geir Norlund, CIO.
  • Den 21 juli slutfördes noteringen av SDS på Nasdaq First North Premier. Genom avyttringen av SDS erhåller Seamless Distribution AB 191 MSEK. Seamless Distribution AB kvarstår med ett ägande om ca 23% i SDS AB motsvarande ett värde per i dag om ca 53 MSEK.
  • SEQR Payments AB, en del av Seamless koncernen, godkänns av Mastercard som utgivare av Mastercard-produkter i Europa. Samarbetet med Mastercard kommer att göra det möjligt för Seqr med stöd av bolagets e-pengalicens öppna upp innovativa mobila betalningsscenarion på den europeiska marknaden och att fortsätta att driva bolagets tillväxtagenda inom mobilbetalningsbranschen.
  • Seamless levererar kontaktlösa betalningslösningar till ungersk bank.
    MeaWallet A/S (“MeaWallet”), en del av Seamless Distribution AB, har tecknat avtal med en ungersk bank gällande leverans av MeaWallets egenutvecklade teknologi för kontaktlösa kortbetalningar. Banken är en av de största bankerna i Ungern, en marknad där mer än hälften av de betalkort som används har kontaktlös kapacitet. Lösningen gör det möjligt för bankens kunder att utföra kontaktlösa kortbetalningar via bankens befintliga bankapp. Detta innebär att dotterbolaget MeaWallet bryter ny geografisk mark. Vidare innebär avtalet ett bevis för att marknaden för mobila betalningslösningar utvecklas i den riktning som MeaWallet positionerat sig för.

Det totala ordervärdet utöver en avtalad up front fee om 1MSEK är idag ej känt, men beräknas uppgå till mellan 3 och 5 MSEK.

VD-ORD

Affärsmässig och finansöversikt

Under den senaste tiden har det skett väsentligt positiva förändringar inom Seamless. Ledningen är intensivt engagerad på flera fronter. Först och främst gav den nyligen framgångsrikt genomförda börsintroduktionen av SDS viktiga medel för att vidareutveckla koncernen. Många åtgärder pågår också för att ytterligare stärka bolagets ekonomiska situation. Dessa åtgärder handlar inte endast om finansiering utan även om kostnadsbesparingar där ledningen nu gör viktiga val för att satsa resurser på de investeringar som har störst möjligheter att bli framgångsrika. Ledningen fortsätter också att arbeta med koncernens struktur för att möjliggöra att man når framgång med den nyligen lagda tillväxtstrategin, men som också minskar kostnaderna inom icke-kritiska områden. Målsättningen är att stadigt röra sig mot att bli kassaflödesneutral till mitten av 2018.

De åtgärder som styrelsen och ledningen vidtagit för att optimera bolagets fokus kommer att medföra en lönsamhetsförbättring överstigande 15MSEK från och med fjärde kvartalet i år. Utöver detta genomförs investeringar inom valda områden för att säkerställa fortsatt tillväxt inom koncernen.

Detta gäller för eProdcts, Seqr respektive MeaWallet:

eProducts

Åtgärder som redan har vidtagits av ledningen gör det möjligt för den del av vår verksamhet som genererar mest intäkter att gå med vinst från och med det fjärde kvartalet i år, efter en flerårig period av redovisade förluster. En omfördelning av resurser till marknader och kontrakt som är lönsamma kommer sannolikt att ge en viss minskning av intäkterna när vi går framåt. Vår kärnmarknad, Sverige, har karaktären av en duopolmarknad med låga vinstmarginaler och vi vidtar åtgärder för att motverka förlustaffärer. På andra marknader förändrar vi prissättningen och minskar exponeringen mot insatser som ger förlust. Produktinnovationen kommer att bibehållas så att vi kan fortsätta att erbjuda våra kunder förbättrade och intäktsgenererande möjligheter. Målet är att e-Products ska bli hållbart lönsamt framgent.

Seqr

Under ny ledning av James Connelley (tidigare försäljningschef för Seqr) arbetar vår kärnverksamhet inom B2C snabbt för att fokusera på de områden där störst möjligheter till framgång finns, på intäkter och på områden med stor chans till fortsatt tillväxt. Dessutom rör vi oss offensivt mot möjligheter att generera intäkter genom samarbeten med stora globala leverantörer som Mastercard. Seqr kommer även fortsättningsvis att stödja vårt QR-erbjudande, inte minst för att möjliggöra samarbeten med globala partners. Fram till nu har intäkterna i Seqr varit en besvikelse i förhållande till våra förväntningar, särskilt i jämförelse med europeiska fintech-bolag av motsvarande ålder. Lyckligtvis har Seqr inte bara fantastiska människor i våra utvecklings- och försäljningsområden, utan även en produktfunktionalitet som anses vara bland de bästa som finns på marknaden. Konsumentupplevelsen kommer att vara i centrum för vårt arbete, och vi kommer att fokusera på nyckelmarknader där vi tror att vi kan uppnå momentum eller bygga vidare på de styrkor vi redan besitter - som Sverige, Belgien och Tyskland. Inom B2B arbetar Seqr nära MeaWallet för att nå potentiella partners och kunder för att erbjuda gedigna digitala betalnings- och plånbokslösningar.

MeaWallet

MeaWallet, som förvärvades av Seamless i juli 2016, visar nu en ökning i förväntad orderingång i samt orderbok. MeaWallet är en av Europas ledande leverantörer av digitala plånböcker, med lösningar som stöder Mastercard, Visa, Amex och lokala system. MeaWallets plattform är nu tillgänglig i 20 länder. Den långa beslutscykeln för finansiella aktörer ger upphov till en viss ojämnhet i kvartalsleveranser, men då PSD2 nu är en verklighet i Europa är MeaWallet väl positionerat för att påskynda tillväxten när vi rör oss mot 2018. Vårt mål är att MeaWallet ska leverera en lönsam tillväxt under den kommande perioden, trots den ökningen av resurser som kan krävas för att leverera den förväntade volymökningen.

Sammanfattning

Den nya ledningsgruppen förstår fullt ut att dess aktieägare kräver och bör få en acceptabel avkastning på sin investering i Seamless. Ledningen inser också att detta endast kan åstadkommas om bolaget levererar produkter och tjänster som erbjuder ekonomiskt fördelaktiga lösningar och som innebär en förenklad vardag för slutanvändarna.

Tomas Jalling

VD

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 augusti 2017 klockan 08:50.

För mer information vänligen kontakta Martin N. Larsson, Head of Treasury/IR
martin.larsson@seamless.se +46 8 564 878 00

Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner. Grundat 2001 och verksamt i 35 länder hanterar Seamless årligen över 5,3 miljarder transaktioner genom 675 000 aktiva försäljningsställen. Seamless har tre affärsområden; SDS/transaktionsväxeln, teknikleverantör för distribution av e-produkter samt tillhandahåller den mobila betalningsplattformen Seqr. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, www.seamless.se

Seamless delårsrapport för perioden april till juni 2017 har godkänts för publicering enligt styrelsebeslut den 9 augusti 2017. Denna rapport har ej granskats av bolagets revisorer.