Rapport för tredje kvartalet 2016

Tredje kvartalet (juli – september 2016)

• Nettoomsättningen var oförändrad jämfört med samma kvartal föregående år och uppgick till 73,9 MSEK (74,0)
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -21,1 MSEK (-27,8), en förbättring med 24 procent
  • Resultat efter skatt uppgick till -21,0 MSEK (-29,4)
  • Resultat per aktie -0,38 kr (-0,70 kr)
  • Kassaflöde före förändring av rörelsekapitalet förbättrades med 3,4 MSEK till -22,4 (-25,8), en förbättring med 13 procent

Januari – september 2016

• Nettoomsättningen ökade med 2% jämfört med samma kvartal föregående år och uppgick till 206,1 MSEK (201,1)
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -62,4 MSEK (-83,8), en förbättring med 26 procent
  • Resultat efter skatt uppgick till -63,9 MSEK (-85,7)
  • Resultat per aktie -1,28 kr (-2,04 kr)
  • Kassaflöde före förändring av rörelsekapitalet förbättrades med 12,7 MSEK till -58,3 (-71,0), en förbättring med 18 procent
Översikt jul-sept jul-sept jan-sept jan-sept helår
TSEK 2016 2015 2016 2015 2015
Nettoomsättning 73 888 74 034 206 096 201 123 279 997
Rörelseresultat -21 074 -27 775 -62 412 -83 848 -116 637
Finansiella poster, skatt 38 -1 617 -1 500 -1 840 -2 671
Periodens resultat -21 036 -29 392 -63 912 -85 688 -119 308
Balansomslutning   262 472 205 421 262 472 205 421 205 332
Resultat per aktie, före och efter utspädning  -0,38 -0,70 -1,28 -2,72 -2,84
Rörelsemarginal neg neg neg neg neg
Soliditet 59% 51% 59% 51% 50%
Balanserade utvecklingskostnader 6 173 4 393 19 246 12 280 18 244
Avskrivningar -5 107 -3 983 -13 231 -16 069 -20 780

Väsentliga händelser under kvartalet

• Seqr-användare i hela Europa kan nu betala genom kontaktlös betalning (blippa) vid samtliga terminaler världen över som använder NFC-teknik (Near Field Communication). Därmed kan Seqr-användare betala med Seqr vid cirka 30 miljoner terminaler globalt. Detta gäller oavsett om handlaren skrivit avtal med Seamless/Seqr eller ej.
  • Styrelsen beslutar om att genomföra en riktad emission av konvertibler. Erbjudandet var fulltecknat och Seamless har med anledning därav emitterat konvertibler om 42 miljoner kronor till privata och institutionella investerare.
  • Seamless får sin första order på den amerikanska kontinenten. Det är en teleoperatör som köper standardsystemet ERS360, som gör det möjligt att elektroniskt distribuera påfyllnad av kontantkort för mobiltelefoner. I ett första skede uppgår ordervärdet till motsvarande 5 MSEK.
  • Seamless förvärvar det norska teknikbolaget MeaWallet AS genom apportemission och genomför samtidigt en private placement. Genom köpet kontrollerar Seamless strategiskt viktig teknologi inom det snabbväxande området för så kallade contactless-betalningar. Samtidigt har bolaget genomfört en riktad emission av aktier i en så kallad private placement om cirka 50 miljoner SEK till privata och institutionella investerare.
  • Seqr lanserar så kallade contactless-betalningar som använder NFC-teknik (Near Field Communication) i Sverige. Contactless gör det möjligt att betala med Seqr vid samtliga kortterminaler som stödjer NFC, vilket i stort sett samtliga moderna terminaler gör. Följaktligen är det nu möjligt att betala med Seqr i butiker i Sverige och utomlands som har den funktionaliteten oavsett om handlaren skrivit avtal med Seamless/Seqr eller ej.
  • Seamless mobila betallösning Seqr lanserar nu sin tidigare kommunicerade remittance-lösning som gör det möjligt att göra internationella överföringar av pengar. Seqr-användare kan nu göra internationella överföringar av pengar till sådana som inte använder Seqr. Indien och Thailand är de första länderna som kan tillämpa den nya tjänsten.
  • Seqr etableras i Österrike, Irland, Malta och Luxemburg. Den snabba expansionen gör nu att konsumenter från 16 länder kan betala med Seqr i hela världen.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

• Seamless dotterbolag Seqr lanserar en Swish-liknande tjänst som gör det möjligt för användarna att skicka pengar i realtid till varandra oavsett var de befinner sig i världen. Tjänsten börjar nu finnas tillgänglig för SEQR-användarna i 14 länder.
  • Seamless har erhållit ett ”Notice of Allowance” (patentansökan 14/347,742) från den amerikanska patentmyndigheten United States Patent and Trademark Office (USPTO) för sin mobila betallösning Seqr. Detta innebär att USPTO har för avsikt att meddela ett godkänt patent inom tre månader efter att alla avgifter är betalda.
  • Seamless mobila betallösning Seqr har blivit vald som betallösning på den internationella mässan Web Summit, som samlar 15 000 företag och cirka 7 000 VD:ar. Inne på mässan som pågår 7 – 10 november i den portugisiska huvudstaden Lissabon kommer de drygt 50 000 deltagarna att betala med Seqr.
  • Seqr lanserar ContactlessPayments och Gocardless Service i UK. Seqr-kunder i UK kan nu snabbt och enkelt koppla sina bankkonton till Seqr och betala direkt från bankkontot

VD-ORD

Kära aktieägare,

Tredje kvartalet 2016 var ett mycket aktivt kvartal för Seamless där grunden lagts för att snabbt ska bli en av världens mest använda mobila betallösningar. Här är köpet av norska MeaWallet som gjordes i början av kvartalet centralt. MeaWallet har utvecklat kärnan i den teknologi vi använder i Seqr för att hantera kontaktlösa betalningar – en lösning vi lanserade i Europa i september och som är en central del av vår mobila betaltjänst.

Att vår betallösning nu är möjlig att betala med på samtliga kontaktlösa kortterminaler i världen är ett mycket stort och viktigt steg när det gäller hur användbart Seqr är för sina användare. Redan i dag finns det cirka 35 miljoner kortterminaler i världen som accepterar kontaktlösa betalningar och inom några år kommer det att vara möjligt att betala kontaktlöst vid samtliga kortterminaler i världen.

Det här innebär en avgörande förändring för Seqr då vi inte längre själva behöver få handlare att acceptera Seqr genom individuella avtal, vilket hittills har varit vår största flaskhals. Vi kan nu istället koncentrera oss på konsumentanskaffning.

Vi har även fortsatt att förbättra Seqr:s funktionalitet. Efter periodens slut lanserades en tjänst i Seqr som gör att transfereringar mellan mobiler kan göras i realtid oavsett Seqr-användarens nationalitet eller var användaren befinner sig i världen. Detta är en mycket viktig tjänst på den globala bankmarknaden. Denna tjänst kommer vara en viktig del i Seqr:s framtida produktmix.

Vi visar starka finansiella siffror för kvartalet. Här förtjänar vår underkoncern SDS en speciell kommentar. Omsättningen i SDS/Transaktionsväxeln ökade med 29 procent jämfört med tredje kvartalet 2015 och vinsten ökade med 174 procent till 10 miljoner kronor. Vi är förstås mycket nöjda med den här utvecklingen och ser en fortsatt stor tillväxtpotential i SDS både i sin kärnverksamhet, men också genom mycket spännande produktutveckling.

I vår underkoncern Seamless eProducts minskade omsättningen, men rörelseresultatet för kvartalet förbättrades kraftigt från minus dryga 3 miljoner i 2015 till minus trehundratusen kronor 2016. Även här ser vi en hälsosam tillväxt framåt med fortsatt förbättrade resultat.

Vår underkoncern Seqr ökade sin omsättning från 1,8 miljoner till 2,6 miljoner, en ökning med 45 procent. Även resultatet förbättrades med 11 procent till minus 22,2 miljoner att jämföras med minus 25,0 miljoner i 2015. Vi ser även i denna underkoncern en fortsatt god utveckling av både omsättning och resultat. Här skapar möjligheten att betala kontaktlöst förutsättningar för en snabb ökning av intäkterna.

För vår koncern som helhet förbättrades resultatet med 28 procent till minus 21 miljoner efter skatt och trenden mot lönsamhet för gruppen fortsätter.

Gruppens underkoncerner representerar i dag väsentliga värden för våra aktieägare. Då aktiemarknaden över tid tenderar att justera sig mot rimliga värderingsnivåer ser vi med tillförsikt fram mot aktiens utveckling framgent.

Bolaget har ett mål: Att skapa värde för sina aktieägare.

Bästa häsningar

Peter Fredell

För mer information vänligen kontakta Peter Fredell, vd.
peter.fredell@seamless.se +46 8 564 878 00

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 november 2016 klockan 08:50.

Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner. Grundat 2001 och verksamt i 39 länder hanterar Seamless årligen över 4,3 miljarder transaktioner genom 675 000 aktiva försäljningsställen. Seamless har tre affärsområden; SDS/transaktionsväxeln, teknikleverantör för distribution av e-produkter samt tillhandahåller den mobila betalningsplattformen Seqr. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, www.seamless.se

Seamless delårsrapport för perioden juli till september 2016 har godkänts för publicering enligt styrelsebeslut den 16 november 2016. Denna rapport har granskats av bolagets revisorer.