Seamless bekräftar årliga besparingar överstigande 25 MSEK

Efter de besparingsåtgärder som kommunicerades i samband med andra kvartalets rapport är Seamless nöjda att bekräfta att identifierade och genomförda åtgärder kommer att resultera i årliga besparingar på över 25 MSEK mot tidigare kommunicerade 15 MSEK.

Kostnadsbesparingarna, som kommer att få full effekt från och med första kvartalet 2018, kommer att belasta resultatet med cirka 11,5 MSEK. Varav 7 MSEK under det tredje kvartalet, Q4 2017 med 4 MSEK och Q1 2018 med 0,5 MSEK.

Ledningen kommer att fortsätta arbetet med att optimera bolagets struktur på ett sätt som möjliggör en framgångsrik leverans av tillväxtstrategin men som samtidigt reducerar kostnader inom icke-kritiska områden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Martin Schedin, CFO, martin.schedin@seamless.se, +46 8 564 878 00

Martin N. Larsson, Head of Treasury/IR, martin.larsson@seamless.se, +46 8 564 878 00

Denna information är sådan information som Seamless Distribution AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 september 2017 kl. 08:50 CET.

Om Seqr

Seqr, standarden för mobila betalningar, som utvecklats av Seamless, är en säker, snabb och enkel metod för att betala med mobilen. Det enda användaren behöver göra är att skanna en QR-kod eller blippa vid en NFC- terminal. Världen över går det att betala med Seqr vid 30 miljoner terminaler. Låga investerings- och transaktionskostnader för handlaren har bidragit till att Seqr är den mest använda mobila betallösningen i Europa. www.seqr.com

Seamless tillhandahåller sedan 2001 egenutvecklade lösningar och system för mobila transaktioner. Verksamheten bedrivs inom två huvudsakliga affärsområden: lösningar för mobila betalningar (som tillhandahålls under varumärkena SEQR© och MeaWallet™) och distribution av e-produkter. www.seamless.se