Seamless betallösning SEQR på väg mot USA-patent

Stockholm Nasdaq-noterade Seamless har erhållit ett ”Notice of Allowance” (patentansökan 14/347,742) från den amerikanska patentmyndigheten United States Patent and Trademark Office (USPTO) för sin mobila betallösning SEQR. Detta innebär att USPTO har för avsikt att meddela ett godkänt patent inom tre månader efter att alla avgifter är betalda.

Bolagets patentombud har bekräftat att alla patentavgifter är betalda. Patentet väntas därmed bli godkänt inom kort, vilket innebär ett viktigt skydd för SEQR i USA. Det sökta patentet avser central teknologi i SEQR och motsvarar det svenska patent som meddelades mars 2014.

– Ett patent i USA är ett viktigt skydd för vår betallösning SEQR på världens största marknad. Patentet visar också att SEQR har en betydande teknologisk höjd i förhållande till andra betallösningar i USA, säger Peter Fredell, koncernchef för Seamless.

För ytterligare information kontakta:
Peter Fredell, VD Seamless, tel. +46 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Om Seqr
Seqr, standarden för mobila betalningar, som utvecklats av Seamless, är en säker, snabb och enkel metod för att betala med mobilen. Det enda användaren behöver göra är att skanna en QR-kod eller blippa vid en NFC-terminal. Världen över går det att betala med Seqr vid 30 miljoner terminaler.

Låga investerings- och transaktionskostnader för handlaren har bidragit till att Seqr är den mest använda mobila betallösningen i Europa.