Seamless erhåller betalningsförmedlartillstånd av FI. - Erbjuder fler betaltjänster - öppnar för nytt affärsområde

Stockholm, 2013-08-15 07:50 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Seamless har fått tillstånd av Finansinspektionen (FI) som betalningsförmedlare. Tillståndet gäller Seamless bolag Seamless Remittance AB som i framtiden ämnar erbjuda betalningstjänster — till exempel att skicka pengar internationellt.

FI:s godkännande gör det även möjligt för Seamless att portera tillståndet till övriga EU-länder.

— FI:s beslut öppnar upp för en mycket stor och intressant marknad för Seamless och vår betalningstjänst SEQR. Med tillståndet kommer vi att kunna erbjuda en konkurrenskraftig lösning jämfört med banker och internationella betalningsförmedlare som Western Union där våra användare till exempel enkelt kan skicka internationella betalningar via sin egen mobil. Vi vänder oss framför allt till privatmarknaden, säger Peter Fredell, koncernchef för Seamless och fortsätter:

— Överföringar av pengar är en stor marknad både i Sverige och internationellt och omsätter årligen motsvarande ca 500 miljarder dollar. Och det här kan bli en betydande verksamhet för Seamless i framtiden.

— Flera av våra internationella operatörskunder har efterfrågat den här typen av tjänster. Genom vår egna transaktionsväxel och SEQR kan vi med begränsande investeringar snabbt bygga upp en verksamhet som kan förmedla betalningarna internationellt, säger Peter Fredell.

För ytterligare information kontakta:

Peter Fredell, VD Seamless Distribution AB, tel. 08-564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Olivera Andersson, kommunikationschef, Seamless, tel. 070-660 51 96, olivera.andersson@seamless.se

Seamless är en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner och hanterar årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Detta kombinerat med över elva års erfarenhet och närvaro i ett trettiotal länder ger Seamless en stark position på mobilbetalningsmarknaden. Det är företagets unika transaktionsplattform som gör SEQR möjligt. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM.

SEQR, utvecklat av Seamless, är marknadens enklaste och snabbaste lösning för mobila betalningar. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR/NFC-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. SEQR fungerar lika enkelt i fysisk handel, e-handel, pengaröverföring och är både snabbare och säkrare än kortbetalningar. Tack vare tekniken krävs ingen investering av handlaren. Det räcker med en dekal med en QR/NFC-kod vid kassan och sedan sparar handlaren pengar på varje transaktion tack vare den mycket låga transaktionsavgiften.

www.seqr.se — Twitter: @seqrsefacebook.com/seqrse

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 augusti 2013 kl 07.50.