Seamless ny distributör av kontantkort i Sverige - Börjar sälja till Axfoods ca 400 butiker

Stockholm, 2013-05-28 08:15 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Nasdaq OMX-noterade Seamless börjar distribuera kontantkort för mobiltelefoni på den svenska marknaden. I ett första steg börjar Seamless distribuera kontantkort via Axfood-koncernens ca 400 butiker. Försäljningen börjar under juli och beräknas på årsbasis öka Seamless omsättning med ca 100 Mkr.

Seamless, med verksamhet i 28 länder, är redan en av världens ledande systemleverantörer för att hantera påfyllning av kontantkort. Under 2011 togs beslutet att gå högre upp i värdekedjan genom att själva bli distributörer istället för att bara agera teknikleverantör och leverera samtliga system till distributörer. Detta resulterade under samma år i köpet av den baltiska distributören Lettel.

På den svenska marknaden innebär beslutet från 2011 att Seamles stänger av de system som används av distributörer från och med den 15 augusti 2013. Detta innebär att Seamless avslutar samarbetet med den sista kvarvarande distributörskunden i Sverige från samma datum.

— Avtalet med Axfood innebär en mycket god start för vår distributionsverksamhet på den svenska marknaden. Att vi går högre upp i värdekedjan ökar vår omsättning kraftigt och påverkar även vinsten positivt. Vi har ett mycket gott konkurrensläge i och med att våra befintliga integrationer mot kassor hanterar både mobila betalningar genom vår mobilbetalningstjänst SEQR samt andra elektroniska produkter som till exempel kontantkort för mobiltelefoni, säger Peter Fredell, koncernchef och VD för Seamless.

Seamless har under tolv år levererat systemen för påfyllnad av elektroniska kontantkort till mobiloperatörer och distributörer och hanterar mer än 3 miljarder transaktioner på årsbasis.

För ytterligare information kontakta:

Peter Fredell, VD Seamless Distribution AB, tel. 08-564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Olivera Andersson, kommunikationschef, Seamless, tel. 070-660 51 96, olivera.andersson@seamless.se

Seamless är en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner och hanterar årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Detta kombinerat med över elva års erfarenhet och närvaro i ett trettiotal länder ger Seamless en stark position på mobilbetalningsmarknaden. Det är företagets unika transaktionsplattform som gör SEQR möjligt. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM.

www.seamless.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 maj 2013 klockan 08.15.