Seamless tecknar avtal med NilsonGroup

Seamless — noterat på Nasdaq OMX Stockholm — har skrivit avtal med den svenska skobranschens ledande skokedja NilsonGroup, med cirka 320 butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Avtalet innebär att NilsonGroups kunder kommer att kunna använda SEQR för att enkelt betala med sin mobiltelefon.

I NilsonGroup ingår varumärkena Din Sko, Nilson Shoes, Skopunkten, Jerns, Radical Sports, Ecco.

— Att vi får förtroendet från ytterligare ett av landets största detaljistföretag som NilsonGroup visar att vår lösning är den ledande för mobila betalningar. I stort sett alla som testar SEQR slås av dess enkelhet och smidighet. Dessutom innebär vår lösning att NilsonGroup kan undvika bankernas och kortföretagens höga avgifter, säger Peter Fredell, koncernchef och VD för Seamless.

Överenskommelsen innebär att Seamless erhåller en transaktionsavgift för varje SEQR- betalning som görs i butikerna som ingår i NilsonGroup.

— Vi ser inga tecken på att den mycket starka trenden i samhället mot en ökad efterfrågan på mobila tjänster avtar. NilsonGroup vill gärna vara med i framkanten på denna utveckling, genom att erbjuda våra kunder säkra och enkla betalningar via mobilen, säger Torsten Balslev, CIO NilsonGroup AB.

SEQR är mycket enkelt att betala med. Allt som krävs är att kunden skannar av en QR-kod vid kassaterminalen och sedan godkänner köpet med sin valda PIN-kod. Ingen kommunikation sker mellan kundens mobil och kassan, vilket betyder att ingen betalmedelsinformation utväxlas i samband med köpet. Detta innebär också att säkerhetsnivån vid betalning med SEQR är betydligt högre än vid en vanlig kortbetalning där kortnummer och personuppgifter exponeras öppet och lättillgängligt.

SEQR-betalningen genomförs i Seamless egna transaktionsväxel, vilket medför stora kostnadsfördelar jämfört med bankernas och kortföretagens höga avgifter. Vid betalning med SEQR får kunderna ett ränte- och avgiftsfritt fakturakonto hos Collector.

För ytterligare information kontakta:

Peter Fredell, VD Seamless Distribution AB, tel. 08-564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Olivera Andersson, kommunikationschef, Seamless, tel. 070-660 51 96, olivera.andersson@seamless.se

Seamless är en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner och hanterar årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Detta kombinerat med över elva års erfarenhet och närvaro i ett trettiotal länder ger Seamless en stark position på mobilbetalningsmarknaden. Det är företagets unika transaktionsplattform som gör SEQR möjligt. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM.

www.seamless.se

SEQR, utvecklat av Seamless, är marknadens enklaste och snabbaste lösning för mobila betalningar. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. SEQR fungerar lika enkelt i fysisk handel och i e-handel och är både snabbare och säkrare än kortbetalningar. Tack vare tekniken krävs ingen investering av handlaren. Det räcker med en dekal med en QR-kod vid kassan och sedan sparar handlaren pengar på varje transaktion tack vare den mycket låga transaktionsavgiften.

www.seqr.se — Twitter: @seqrsefacebook.com/seqrse

Om NilsonGroup

NilsonGroup är Skandinaviens ledande skokoncern med butikskoncepten DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten, Jerns och Radical Sports samt franchisebaserade Ecco shops. Med 320 butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark omsatte NilsonGroup 3 miljarder under 2011. Genom en oslagbar kombination av varumärken under ständig utveckling, fortsätter företaget att expandera. We put feet first.

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 mars 2013 klockan 07.50.