Seamless tecknar avtal med Q-Park - Betala parkeringen med mobilen via SEQR

Stockholm, 2013-04-25 07:50 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Nasdaq OMX-noterade Seamless har tecknat avtal med Q-Park — Sveriges största privata operatör av parkeringsplatser med över 1 500 anläggningar från Luleå i norr till Malmö i söder. Samarbetet innebär inledningsvis att det blir möjligt att betala med mobilen via SEQR på utvalda parkeringsanläggningar i Stockholmsområdet. Att betala sin parkering med SEQR är snabbt och enkelt, dessutom kan användaren förlänga sin parkering direkt i mobilen utan att behöva gå tillbaka till parkeringsplatsen.

Med cirka en miljon parkeringsplatser i tio europeiska länder har Q-Park en mycket stark position. I Sverige ansvarar Q-Park för cirka 300 000 parkeringsplatser, och erbjuder allt från enskilda parkeringstjänster som uthyrning av p-platser och parkeringsövervakning till totalansvar för hela parkeringsanläggningar.

— Att göra betalning med SEQR möjligt även när man ska parkera bilen är ett viktig steg i vårt arbete för att göra betalning via mobilen till ett vardagsbeteende. Samarbetet med Q-Park visar dessutom att vår lösning är oerhört enkel att använda på nästan vilken betalningssituation som helst, allt från fysiska butiker, lokaltrafik till e-handel och parkering, säger Peter Fredell, koncernchef och VD för Seamless.

Det är mycket enkelt och säkert att betala med SEQR. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen i sin mobil skanna en QR-kod och sedan godkänna betalningen genom att slå sin pinkod. När du betalar parkeringen med SEQR innebär dessutom möjlighet att förlänga parkeringstiden direkt från mobilen utan att behöva gå tillbaka till parkeringsplatsen.

Som SEQR-användare får man ett avgiftsfritt konto och en samlingsfaktura i slutet av månaden för alla köp som gjorts. För varje köp får kunden dessutom ett digitalt kvitto direkt i mobilen.

— Vi ser ett ökat intresse från kunder att betala sin parkering med mobilen. För oss har det varit mycket viktigt med en lösning som möter våra grundläggande krav på mobila betalningar. Det ska vara enkelt att använda och inte innebära några extra kostnader för våra kunder. Efter att ha utvärderat de lösningar som finns idag är vi mycket glada över att inleda samarbete med SEQR som vi tror kan öka bekvämligheten och därmed ytterligare underlätta för våra kunder, säger Peder Ståhlberg, VD på Q-Park.

För ytterligare information kontakta:

Peter Fredell, VD Seamless Distribution AB, tel. 08-564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Olivera Andersson, kommunikationschef, Seamless, tel. 070-660 51 96, olivera.andersson@seamless.se

Seamless är en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner och hanterar årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Detta kombinerat med över elva års erfarenhet och närvaro i ett trettiotal länder ger Seamless en stark position på mobilbetalningsmarknaden. Det är företagets unika transaktionsplattform som gör SEQR möjligt. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM.

www.seamless.se

Om SEQR

SEQR, utvecklat av Seamless, är marknadens enklaste och snabbaste lösning för mobila betalningar. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. SEQR fungerar lika enkelt i fysisk handel och i e-handel och är både snabbare och säkrare än kortbetalningar. Tack vare tekniken krävs ingen investering av handlaren. Det räcker med en dekal med en QR-kod vid kassan och sedan sparar handlaren pengar på varje transaktion tack vare den mycket låga transaktionsavgiften.

www.seqr.se — Twitter: @seqrsefacebook.com/seqrse

Om Q-park

Q-Park AB är Sveriges största hyresgäst av parkeringsanläggningar och är den ledande parkeringspartnern för fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, kommuner och landsting. Via sina 32 lokalkontor finns Q-Park representerade över hela landet, från Luleå i norr till Malmö i söder. Q-Park erbjuder allt från enskilda parkeringstjänster som uthyrning av p-platser och parkeringsövervakning till totalansvar för hela parkeringsanläggningar.

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 april 2013 klockan 07.50.